Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Axie
Hej.

Jag köpte för ca 2 månader sedan en begagnad XC70 där det ingick begagnad försäkring.

Jag har de senaste veckorna upptäckt ett lågt tjutande ljud i högre hastigheter, från ca 105 km/h och uppåt. Det låter några sekunder och försvinner kort för att återkomma i några sekunder. Så håller det på i de högre hastigheterna. Jag får nästan för mig att det är luften som skapar tjutet då det ibland tycks komma från höger fram och ibland vänster fram. jag har testat att köra in backspeglarna men ljudet försvinner inte av det.

Är det någon som har erfarenhet kring detta?
Vore skönt om det fanns någon snabbfix så jag inte behöver lämna in bilen då jag är beroende av den i jobbet.

Mvh
Axie
av mortimer
Spontant skulle jag också sagt hjullager innan jag läste inlägget från Rosemax. Hör du något när du svänger, t.ex in eller ur en cirkulationsplats ?
Hjulbultar åtdragna, lufttryck kontrollerat ? Standard dimensioner på fälgarna ?
Om du stänger AC´n, hör du ljudet då ?
av Axie
mortimer skrev:Spontant skulle jag också sagt hjullager innan jag läste inlägget från Rosemax. Hör du något när du svänger, t.ex in eller ur en cirkulationsplats ?
Hjulbultar åtdragna, lufttryck kontrollerat ? Standard dimensioner på fälgarna ?
Om du stänger AC´n, hör du ljudet då ?
Ljudet/tjutandet hörs bara över 100 km/h. Efterdrog hjulbultar ca 50 mil efter byte till vinterhjul. Har ej kollat lufttryck, får göra det i morgon.
Det ska vara standard dimension, köpte bilen på en stor Volvo handlare som skickade me dessa begagnade fälgar till ett ok pris.
Är tämligen säker på att ljudet hörs med och utan ac, men ska kolla i morgon.

Jag får kanske kolla med firman jag köpte bilen av ifall de är något som kan täckas av begagnatgarantin...
Låter som att det är vindbrus från något? Kanske rentav att någon ruta inte är helt stängd? Provat att initiera om fönsterhissarna? Kanske är en sådan enkel sak?

Du drar bara i reglaget för stängning tre gånger och håller knappen i slutläget under någon sekund till du hör och ser att rutan "klickar" i övre läget.
av Axie
Har kollat lufttryck, fönster och ac/klimatanläggning. Men inget var onormalt eller fick bort ljudet.

Då ljudet inte upphör om jag frikopplar så gissar jag att det antingen är vind"brus", hjullager eller något liknande...
Hjullager är ett morrande ljud och det hörs mer eller mindre i alla hastigheter. Har varit med om att man får en annan ton när man svänger men även att det inte påverkar ljudbilden (svängandet alltså).
Men ut och känn på navcentrum efter att du kört en längre sträcka utan att använda bromsarna, låt bilen rulla tills den står still .
Ut och känn då, är det ngn tempskillnad så har du antagligen lager problem eller anliggande broms och även en sådan kan föra en del väsen, så ut och åk.
Är det ingen skillnad på temp så är det med all säkerhet inte fel på lagren.
Om du vill veta om det är bromsen som ligger an så nyper du till på bromsen några ggr och sedan så går du ut och komma temp skillnad har du nu problem med ex en varm framfälg så har du en anliggande broms där och det kan vara en tänkbar ljudkälla.
Kan ju även vara en dörrbåge som är lite sned och med det ger ett vinande vindljud. Har sett när man "reworkat" en dörr genom att lägga ett knä på ett strategiskt placerat ställe och gett dörren och dörrbågen en knick, vilket tagit bort vindljud. Kanske inget man ska ge sig på om man inte vet var man ska knäcka dock...
Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]

V90 T5 Bi-Fuel

Jag har ingen egen erfarenhet av dessa, men jag ko[…]

Stefans 968

Lackade om täckkåpan i volvos 426 silve[…]

V70 D3 2012, P241300

Jag hade ett skumt fel på min V70 D3-11 vid […]