Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ola311
Är de svårt att hitta något bra ställe att fästa laddaren?
Vad tror ni dom tar på Volvo verkstad att göra det i samband med kamremsbyte??
av Trollet99
Inte svårt alls. Stod och hängde på verkstaden över axeln på mekanikern och det tog ca 15-20 att fästa laddaren om kablaget redan var på plats.
Fästes i stålbalken framför motorn - titta rakt ner när man står vid fronten och öppnat huven. Kostade drygt 2000
av oldtimersmc
Bara att skruva bort hasplåten (plasten) sen så finns det en fin "hylla" att placera den på ungefär under spolvätskebehållaren, har gjort det på 3 bilar.
Fäste min laddare genom att borra 2 st hål i plasthylla och sedan så drog jag ett kraftigt spännband genom hyllan runt laddaren.

Hyllan är den plastskivan som är fastskruvad under fronten, sidan ända bak till innerskärmen.
av mortimer
En dum fråga kanske men varför vill man montera laddaren i motorrummet, är väl bättre att ha den utanför och kunna använda till flera bilar ?
av Arne
mortimer skrev:En dum fråga kanske men varför vill man montera laddaren i motorrummet, är väl bättre att ha den utanför och kunna använda till flera bilar ?
Kan vara bra med fast monterad laddare om man har dieselvärmare på bilen och kör korta sträckor. Då tenderar batteriet att blir tomt.
Användarvisningsbild
av bem
mortimer skrev:En dum fråga kanske men varför vill man montera laddaren i motorrummet, är väl bättre att ha den utanför och kunna använda till flera bilar ?
Lite bekvämare då du bara har anslutningskabeln från vägguttaget att sticka in i en yttre monterad minikontakt på bilen. Du ansluter kabeln som om du hade en elektrisk motorvärmare med andra ord fast det laddar bara batteriet (men du skulle förstås kunna ha en elektrisk motorvärmare också).

Själv använder jag extern laddare (CTEK MXS 7.0) och har monterat en CTEK Comfort Indicator (M6) på batteriet och har en 2.5 meters Comfort Connect extra sladd när jag laddar. Fungerar bra.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22#p843510

/Bo
av Ola311
Kostade de 2000? Då måste de va med laddare med?? Jag har redan en laddare så då kan dom inte ta speciellt mycket??
Är en laddare från Biltema den heter intelligent battery charger. Står Biltema Art:37-744 på den med.
Är de något att montera i motorrummet eller bör ja köpa en bättre laddare??
Användarvisningsbild
av Axan
bem skrev:
Lite bekvämare då du bara har anslutningskabeln från vägguttaget att sticka in i en yttre monterad minikontakt på bilen. Du ansluter kabeln som om du hade en elektrisk motorvärmare med andra ord fast det laddar bara batteriet (men du skulle förstås kunna ha en elektrisk motorvärmare också).

Själv använder jag extern laddare (CTEK MXS 7.0) och har monterat en CTEK Comfort Indicator (M6) på batteriet och har en 2.5 meters Comfort Connect extra sladd när jag laddar. Fungerar bra.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22#p843510

/Bo
Är det M6 man ska ha till Volvos orignalbatteri? Kollade på Clas Ohlson men de har M8
Användarvisningsbild
av bem
Axan,
Ja helst M6 annars blir hålet så stort för batterikabelskon.
Men visst, M8 lär gå bra också.

/Bo
Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]

V90 T5 Bi-Fuel

Jag har ingen egen erfarenhet av dessa, men jag ko[…]

Stefans 968

Lackade om täckkåpan i volvos 426 silve[…]

V70 D3 2012, P241300

Jag hade ett skumt fel på min V70 D3-11 vid […]