Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bronze
Jag har sökt i forumet angående det här och hittar mest om My14, antar att det är någon benämning på nyare v70 eller kanske dess programvara.

Min bil är 2.4d 2008.

Problemet verkar vara gammalt och fanns till viss del även på V70n.

Bilen varnar för låg batterispänning vilket det även är för startmotorn går inte runt. Det är alltså inte bara en mjukvarubugg eller gör den så att bilen reagerar som vid tomt batteri även om det inte är det?

Batteriet är bytt för ett år sen till ett original, generatorn förser det med runt 14v vid körning, körningarna är mellan 2-20 mil i stöten.

Jag har programvara från BSR men den kanske bara byter ut motorstyrningen och inte förser bilen med andra eventuella uppdateringar?

Tack på förhand om ett gammalt men ändå aktuellt ämne.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Har inte underhållsladdat på 15-20 år och batterierna har fungerat perfekt ändå.

Men det är klart jag tokkör inte med bränslevärmaren.
av bronze
Allt kan såklart hända.

Det är dock extremt orimligt att ett 1 år gammalt originalbatteri skulle på den tiden ta slut.

Bränslevärmaren används två gånger per dag under säsong och bilen körs som sagt 90% sträckor som är längre än två mil.

Är det någon som vet något angående programvaran?

Kan den vara boven?

Kan den "lura" bilen till att tro att batteriet är tomt fast det inte är det? Inte bara via felkod utan hindra start helt enkelt.
av mortimer
Det du skulle ta och göra är att ladda det på rekondläget med en ctek laddare, helst MXS7000 som ger 7A.
Mät även vilospänningen på batteriet. Värmarens Autostart hade jag satt till AV så du kan reglera den på egen hand när så behövs.

Om batteriet byttes för 1 år sedan så har du kanske garanti på batteriet hos Volvo.

Du kan kanske be någon elektriker mäta med en tångamperemeter så du inte har någon större "batteritjyv" (lite ström ska ju gå för larmet m.m..)
BSR trimchipet ändrar inget i bilens övriga databoxar.
av bronze
Laddning med ctek är igång nu.

Vilospänning är dock 12.4 vilket är i sin ordning.

Autovärme eller ej ska inte påverka, då är ju motorn igång och batteriet laddas, om än marginellt mindre.

I kall väderlek behövs värmaren för att bibehålla en vettig motortemp.
av AndS
Bytte vårt batteri i en likadan kärra som din nyligen efter dryga 6,5 år, kör vintertid mestadels 1-2 mils körning och en 30 milsresa i månaden. Har under vintrarna gjort 2-3 laddningar.
Värmaren går nästan varje morgon vintertid, bor dock i Götaland så det är inte så långa perioder med låga temperaturer.
Misstänker att det kan vara annorlunda om man bor i Norrland med längre perioder av kyla och låga temperaturer.
Men med din körning så låter det som något är knas och det kan ju även finnas dåliga batterier även om de är nya och det står Volvo på dem.
av mortimer
bronze skrev:Laddning med ctek är igång nu.

Vilospänning är dock 12.4 vilket är i sin ordning.

Autovärme eller ej ska inte påverka, då är ju motorn igång och batteriet laddas, om än marginellt mindre.

I kall väderlek behövs värmaren för att bibehålla en vettig motortemp.
Autovärme... det är inte riktigt så enkelt som du beskriver det men vi kan lämna det därhän i denna tråden.
Jag kör igång min på direktstart när jag startar bilen om det blir en oplanerad runda, i annat fall så ställer jag tiduret. Någon minut efter att det kommer varmluft i kupén så stänger jag den. Känns dumt att den ska gå i onödan. Får alltid behagligt klimat i kupén.
12.4v känns lite precis i underkant enligt denna sidan: http://www.batteriexpressen.se/Skotselanvisningar.html

Vilken ctek laddare använder du ?
Användarvisningsbild
av StringerBell
Jag skulle inte köra dieselvärmaren som parkeringsvärmare två ggr per dag utan underhållsladdning. Man bör räkna restid och inte resväg. Det är stor tidsskillnad på en mil genom storstad jämfört med en mil på landet. När det är minusgrader kan värmaren köra upp mot en timme; sätter man sig sedan i bilen och trycker igång avfrostning, sätesvärme och kör med helljus en del av sträckan kan jag mycket väl förstå om man kör slut på ett batteri på ett år.
Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]

Några felkoder???

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]