Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av micke59
Hej. Fick upp kylarvätske service erfodras på en liten tur jag gjorde, denna slocknade ganska snart så jag åkte vidare. Nästa tur med bilen tändes den igen och slocknade efter ett kort tag. Idag kollade jag nivån på kylarvätskan och den ligger närmare max än min. Får dålig värme i kupen.
är det termostaten eller kan det vara någon givare som givit upp?
av Arne
Då motorn är kall ligger kylvätskenivån lägre och sen då motorn kommer upp i driftstemperatur stiger nivån eftersom vattnet expanderar. Att du har dålig värme i kupén kan bero på dålig termostat. Kolla glykolhalten så inte den är för låg, börjar det sörja i vattnet pga för låg glykolhalt slutar vattnet att cirkulera genom värmepaketet.
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Hade samma felmeddelande på två bilar. På den ena var det termostaten som krånglade. Inte rolig att byta och inget gör-det-själv-jobb.
Kan också vara värmaren som sänder felkoder på grund av för många missade startförsök. Kolla i loggen om det finns felkoder på detta.

Att det skulle bero på felaktig kylvätseknivå låter inte sannolikt och det är ju lätt kollat.

Hälsningar
Henry
av micke59
Får lämna in den och kolla termostaten. Tack för svaren.
av micke59
Då var termostaten bytt, löjligt dyrt trots att man använde lokala verkstaden som alltid håller bra priser.
Dom skämdes nästan själva, drygt 4300:- för bytet med material. Varför är det sån skillnad på detta mot en bensinare?
Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]

Några felkoder???

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]