Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nejo
Hej, skulle precis köra hemifrån och när jag ska sätta mig och stänger dörren så förblir den inte stängd. Verkar som att den haspen som ska hålla fast dörren inte håller i.

Vad göra?
av nejo
StefanN skrev:Frusen låskista, klassiker.... In i värme och tina sen byta fett.
OK, satte in den i garaget, men bara 6 grader där, tar väl sin lilla tid då :(

Hur byter man fett?
He in en kupévärmare som blåser mot dörren går det på en kvart. Alternativt en varmluftspistol mot låset i 15 minuter så är du hemma. Symptomet åtgärdat men ej grundproblemet(byta fett). /LOB
av JLGA
Fettet i låskistan samlar damm och smuts med tiden, och detta binder fukt. Fukten gör sen att låsmekanismen fryser fast.
Gör rent låset från gammalt fett och lägg på nytt.
av JLGA
loben skrev:He in en kupévärmare som blåser mot dörren går det på en kvart. Alternativt en varmluftspistol mot låset i 15 minuter så är du hemma. Symptomet åtgärdat men ej grundproblemet(byta fett). /LOB
Jag skulle nog vara försiktig med att använda varmluftspistolen, och definitivt inte i 15 minuter!
En varmluftspistol blir ordentligt varm så var försiktig så att du inte håller den för nära låset och bränner sönder något!
Användarvisningsbild
av Giggs
Fantastiskt värdelös konstruktion från Volvo. Man ska tydligen ställa av bilen under vintern när den har blivit några år gammal. Att inte kunna stänga en bildörr är ju katastrof. Grannen fick köra med öppen dörr och hålla i den så gott det gick efter att ha varit o handlat förra vintern. Smidigt och trafiksäkert.
Volvo borde byta låskistor på goodwill, då det är en uppenbar felkonstruktion, alt. byta mot ett annat fett.
Användarvisningsbild
av P210
Hade samma problem med min V50, haft 10 minus ett par dagar nu, antar att konstruktionen på V70 är snarlik.
Såg att "haken" som låser runt metalbygeln i karossen sitter rätt ytligt i låskistan och fettet på sidan såg riktigt torrt ut, torkade av det värsta efter att ha petat upp den i låst läge och fettade sedan in den på nytt, sedan gick det i lås direkt - och idag funkade det fortfarande efter en kall natt..
Snabbfix!
Bild
Det har inget med ålder att göra. Det är en undermålig design som Volvo fortfarande inte löst. De 4 senaste Volvobilarna jag haft (alla V70II) har ingen av dem varit äldre än två år och de har alla haft samma problem med lås som inte går igen. Även min 2012: a jG har nu. Verkstadsbesök alltså. Innan dess så brukar det fungera att trycka på lås/lås upp i dörren 20-30 ggr.......ja jag vet, det är idiotiskt men det enda som fungerar om man måste iväg snabbt utan att hålla i dörren med ena handen...
Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]

V90 T5 Bi-Fuel

Jag har ingen egen erfarenhet av dessa, men jag ko[…]

Stefans 968

Lackade om täckkåpan i volvos 426 silve[…]

V70 D3 2012, P241300

Jag hade ett skumt fel på min V70 D3-11 vid […]