Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

När jag skulle tvätta bilen häromdagen använde jag fel fälgrengöringsmedel efter tvätten blev dom fula och brunaktiga, det ser verkligen inte bra ut, någon som vet om det är lätt att fixa till? Köpa nya balius fälgar är nog inte aktuellt då dom tar 7500kr styck för dom. :|

Sen undrar jag om ni vet någon bra firma som är duktiga på interiör rekond och kan fixa till färg på stolen där det slitits bort?

Fälgarna är förövrigt missfärgningen helt rena.

Bild
På vilket vis använde du "fel" medel?
Vad använde du för rengöringsmedel? Och följde du anvisningarna?
Om ja, vänd dig till medlets tillverkare för reklamation.
Kromade fälgar kräver särskilda rengöringsmedel för att inte bli matta. Har det hänt vet jag tyvärr inte hur de åtgärdas.
Angående din fråga gällande klädsel. http://www.colorglo.se
Hade kromade fälgar på en bil i min ungdom för länge, länge, länge sedan och fixade alla missfärgningar med ett medel som min mor hade. Det hette "Häxan" och jag vet inte vad det egentligen skulle användas till, men min kära bortgångna mor använde det till allt som skulle blänka och blänkte det gjorde det. Det funkade kanon varje gång! Vet inte om det ens går att köpa längre; det var en ålderdomlig liten burk med en häxa på. Jag skulle själv ha provat med detta medel om det fortfarande finns att köpa men som alltid, prova dig fram försiktigt och på egen risk. Lycka till!
Senast redigerad av 1 Yaniz, redigerad totalt 0 gånger.
Yaniz skrev:Hade kromade fälgar på en bil i min ungdom för länge, länge, länge sedan och fixade alla missfärgningar med ett medel som min mor hade. Det hette "Häxan" och jag vet inte vad det egentligen skulle användas till, men min kära bortgångna mor använde det till allt som skulle blänka och blänkte det gjorde det. Det funkade kanon varje gång! Vet inte om det ens går att köpa längre; det var en ålderdomlig liten burk med en häxa på.
Jodå, det finns kvar, om än lite moderniserat med plastflaska istället för burk ;p

http://www.johnwall.se/sv/artiklar/puts ... 50-ml.html

Finns antagligen på din lokala butik också.
Steffe3 skrev:
Yaniz skrev:Hade kromade fälgar på en bil i min ungdom för länge, länge, länge sedan och fixade alla missfärgningar med ett medel som min mor hade. Det hette "Häxan" och jag vet inte vad det egentligen skulle användas till, men min kära bortgångna mor använde det till allt som skulle blänka och blänkte det gjorde det. Det funkade kanon varje gång! Vet inte om det ens går att köpa längre; det var en ålderdomlig liten burk med en häxa på.
Jodå, det finns kvar, om än lite moderniserat med plastflaska istället för burk ;p

http://www.johnwall.se/sv/artiklar/puts ... 50-ml.html

Finns antagligen på din lokala butik också.
Steffe3, tack för infon. Kommer att köpa en plastflaska snarast. Kom att tänka på detta medel efter många herrans år nu när jag läste denna tråd om kromade fälgar. Jag tror medlet är svensktillverkat och är helt suveränt för allt som skall blänka men förlorat sin glans. Rekommenderas!
Senast redigerad av 1 Yaniz, redigerad totalt 0 gånger.
När jag åkte kromfälg så vaxade/lackskyddade jag fälgarna ofta,

Då behövs inga rengöringsmedel alls om man sköljer av dem lite nu och då.

Rekommenderas starkt

Polera försiktigt så du inte sliter ut kromet

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]

Identifiering Volvofälg

Dessa fälgar sitter på min 740 GLT 16V[…]