Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fredrikwt
Har nu de två senaste veckorna avverkat ca 100 mil vardera med V70 VEA D4 manuell och med V70 D4 AWD (dvs gamla spisen). Körningen har främst varit landsväg men även viss motorväg.

V70 D4 VEA, varvar lite, fint vrid genom stor del av registret (för min smak, för slö - men med D5 i framtiden så) det jag inte blev så imponerad av är bränsleförbrukningen som enligt datorn ramlade på 0,58/mil...

Med V70 D4 awd är registret klart kortare än VEA och uppe i fart upplever jag bilen som slöare. Motorljudet är dock bra mkt trevligare när man skrämmer motorn lite mer, och förbrukningen, enligt datorn 0,62.... Jag måste säga att jag hade förväntat mig större skillnad. på det stora hela tyckte jag AWD bilen var trevligare i karaktär.

Min 5 cent som jag kände att jag ville dela med mig av. Någon som kört längre med bägge tätt inpå i övrigt som reflekterat?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Klart D4 awd har kort register. Det är ju en D5 215 hästare som man har lagt elektroniskt strypkoppel på. Kör den som 215 hästare så blir det ett helt annat register.

När man tillverkar stora och starka motorer och sedan stryper ner dem så blir det alltid en lite ansträngd upplevelse.

Alla mina senaste bilbyten har visat dramatiskt lägre förbrukning enligt specen, men när man väl börjat köra i verkligheten har de dragit exakt lika mycket som förra bilen
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Robbi
Jag kan inte uttala mig om D4Awd men det är lite märkliga siffror med VEA. Jag ligger max där på blandat med min och det är XC70, borde dra mer än V70, och jag har dess
dessutom automat. En V70 med D4 VEA och manuell borde ligga lägre. De som haft likadan bil har pratat om 0.48 i förbrukning. Men allt beror väl på körstil och väg.
Användarvisningsbild
av Camel
VolvoB20 skrev:Alla mina senaste bilbyten har visat dramatiskt lägre förbrukning enligt specen, men när man väl börjat köra i verkligheten har de dragit exakt lika mycket som förra bilen
Ja, så länge som vi pratar om lika tunga och stora bilar samt samma körsätt så är detta helt naturligt. Motorns verkningsgrad har inte ökat så mycket. Och energiåtgången blir ungefär samma. Förbrukningssiffrorna i körcykeln speglar inte verkligheten.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Robbi skrev: En V70 med D4 VEA och manuell borde ligga lägre.
Det är bara VEA automaten som har den nya superhöga utväxlinge, inte den manuellaVEA.
Enligt deklarationen ska en Vea manuell dra runt en halv dl mindre bränsle jämfört med automat. Välj d4 awd/d5 awd kostar inte så mycket mera D4 4-cyl är en rätt tråkig motor som känns ansträngt vid mycket gaspådrag men fungerar utmärkt till vardags men ger inte det där lilla extra. :) Själv hade jag nog valt T5 vea (den är billigare än D4) mycket hästkrafter för pengarna & en bra automat. Perfekta valet om man vill ha en tyst snabb bil med bra driftsekonomi. :)
av Lövet
Ett par saker är tydliga för mig

2.4l femcyl D är den motor som Volvo gjort som bäst kombinerar effekt och förbrukning. Lika snål i verkligheten som långt mindre syskon.

Hade man ersatt Geartronicautomaten med 8vxl automaten hade man kanske fått 75% av fördelarna och kunnat behålla bättre bottendrag och trevligare ljud jämfört med VEA.

EU-körcykler är skräp
Användarvisningsbild
av apersson850
Både sexstegade TF-80SC/TF-80SD och åttastegade TG-81SC har Geartronic. Geartronic är ett av Volvos varumärken för manuellt växlingsbara automatlådor. Båda lådorna tillverkas av Aisin/Warner.
Som kuriosa kan nämnas att lådor från ZF av många anses bättre. Men när Volvo en gång skulle ha fram en automatlåda som gick att montera tillsammans med en tvärställd femcylindrig motor, och frågan gick till ZF, hade ZF inte tekniskt kunnande nog för att ta fram en sådan låda. Men Aisin kunde, så det är en av anledningarna till att Volvo länge kört med Aisin. En annan kanske att Volvo förr använt Borg-Warner, som nu ingår i Aisin.
av Lövet
Jo jag vet att Volvos benämningar är samma men jag tror de flesta förstår vilken automat som avses ovan.

Trist att ZF inte kunde få sin sexväxlade låda att passa med femman. Den är rejält mycket bättre. Har ägt 2st AW TF80 och två st ZF 6vxl (GA6HP). Det är inte svårt att avgöra vilken som är bättre...

För en vanlig Svensson som ej kör p&arin[…]

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]

Mätte upp tempgivarna, bilen stått ute […]