Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#924427
Ja då har jag bytt bromsklossar fram på den ena Volvon tog ca en timme föredömligt enkelt vill jag påstå.

Bara att peta bort låsfjädern på det yttre belägget och sedan pilla bort plastlocket till glidstaven.
Skruva sedan ut glidstaven med en insexnyckel, pressa ut den en aning med en skruvmejsel bända loss oket.
Pressa tillbaka bromskolven med tx en bamsepollygrip (ex biltemas http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... ang-12456/)
In med de nya klossarna och återmontera.

Kostnad 753 kr på skruvat plus en skvätt tvål till händerna efteråt och ca en timmes fritid.

Vid nästa tillfälle så skall de elmanövrerade bak klossarna bytas...
Är antagligen ännu enklare med tanke på att man kan köra kolven med el /allt torx
#1315326
Ja fler borde försöka att våga sig på detta. Bytte ju runt om på V60:n nu med skivorna också och samtliga jag pratat med inklusive nyfikna grannar har tyckt, hur vågar du och orkar. Svaret har som regel varit att med att reka vilka delar som skall införskaffas, reka hur allt ska bytas samt beställa delar, hämta och byta så är timpenningen sjukt låg. Hade jag bara haft en längre hävarm hade jag kanske gjort allt på 6h medräknat att hämta verktyg i förrådet, äta samt bära tillbaka allt en bit samt hunnit med att äta och dessutom hade jag väl ärligt talat inte gjort så mycket annat med den tiden ändå än tagit det lugnt och fördrivit tiden med lite träning. Nu med ett gjort reduceras den tiden så klart. Bilia ville ha 10 500kr för detta :-/ Den billigaste kanske cirka 8000kr och för halva det priset fick jag förutom Ate belägg och skivor dessutom en massa nya verktyg samt lärdom och självkänsla att börja skruva mer själv som jag gjort med motorcyklar medmera tidigare :-)
XC70 - S80 och XC90 i ett?

XC60 T6 med 10mil om dagen låter dyrt. XC70 […]

Peking

Vågar jag köra?

Idag har två lampor börjat lysa. De lys[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 v[…]