Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mamel
Jag har problem med batteriet. Jag laddar upp det, och fyra av fyra dioder lyser på laddaren. Men efter att ha använt bilen endast någon dag går laddningen ner till noll dioder. Har även fått några varningsmeddelanden om låg batterinivå, men de tycks ha upphört nu.

Jag bad verkstaden kolla batteriet och i förekommande fall, om det var dåligt alltså, byta ut det. Men se det gick inte, det var inte "tillåtet" sa verkstadskillen. Trots att det med stor sannolikhet är batteriet som är dåligt, och inget annat, måste man i sådana fall utföra en standardiserad felsökning á 910 kr.

Jag kan mycket lite om bilar så det kanske finns något skäl till varför det inte är "tillåtet" att bara kolla batteriet, men nog verkar det onödigt.
av Mamel
poseidon skrev:Vad är det för bil?

Om de skall diagnostisera batteriet måste det va väldigt dåligt annars funkar inte deras diagnosverktyg.
V70 MY13. Batteriet lär inte vara jättedåligt - det duger ju att starta med och att köra värmaren, åtminstone en stund.
Inte tillåtet?? Konstigt svar av mecken.....

Bytte mitt igår, superenkelt!
av Mamel
ak84 skrev:Varför inte bara byta batteriet själv? Byte mitt idag och tog inte många minuter
Två skäl: tummen mitt i handen plus att jag inte vet säkert om det är batteriet det är fel på.
av ak84
Mamel skrev:
ak84 skrev:Varför inte bara byta batteriet själv? Byte mitt idag och tog inte många minuter
Två skäl: tummen mitt i handen plus att jag inte vet säkert om det är batteriet det är fel på.
Åk till en annan verkstad, är ju konstigt att dom inte vill testa batteriet.
Mamel skrev:Jag har problem med batteriet. Jag laddar upp det, och fyra av fyra dioder lyser på laddaren. Men efter att ha använt bilen endast någon dag går laddningen ner till noll dioder. Har även fått några varningsmeddelanden om låg batterinivå, men de tycks ha upphört nu.

Jag bad verkstaden kolla batteriet och i förekommande fall, om det var dåligt alltså, byta ut det. Men se det gick inte, det var inte "tillåtet" sa verkstadskillen. Trots att det med stor sannolikhet är batteriet som är dåligt, och inget annat, måste man i sådana fall utföra en standardiserad felsökning á 910 kr.

Jag kan mycket lite om bilar så det kanske finns något skäl till varför det inte är "tillåtet" att bara kolla batteriet, men nog verkar det onödigt.

Kollade verkstaden så bilen laddade ordentligt dvs så generatorn fungerar?
av Mamel
Anders E skrev:
Mamel skrev:Jag har problem med batteriet. Jag laddar upp det, och fyra av fyra dioder lyser på laddaren. Men efter att ha använt bilen endast någon dag går laddningen ner till noll dioder. Har även fått några varningsmeddelanden om låg batterinivå, men de tycks ha upphört nu.

Kollade verkstaden så bilen laddade ordentligt dvs så generatorn fungerar?
Den undersöks nu idag, de ville ha den över natten för att kunna kolla. Men generatorn fungerar antagligen för batterivarningslampan släcktes genom en längre färd om drygt 30 mil.

Spännande (nåja) fortsättning följer i morgon.
Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]

V90 T5 Bi-Fuel

Jag har ingen egen erfarenhet av dessa, men jag ko[…]

Stefans 968

Lackade om täckkåpan i volvos 426 silve[…]

V70 D3 2012, P241300

Jag hade ett skumt fel på min V70 D3-11 vid […]