Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har nyligen köpt en beg manuell V70 -09 2.0 d som gått 11400 mil. Inga kända tidigare problem och servad regelbundet. Har nu haft bilen i tre veckor och noterat ett missljud/stark vibration som uppkommer vid acceleration (full gas). Missljudet kan beskrivas som ett lågfrekvent "durrande" och kommer från framvagnen/motorn. Ljudet har uppkommit vid acceleration på fjärde växel vid runt 80 km/h, men också på femmans växel vid lite högre hastighet. Har någon en ide om vad detta kan vara? Tack på förhand för svar!

Mvh
Olov
Senast redigerad av 1 oapelmo, redigerad totalt 0 gånger.
Hej igen!
Tänkte bara berätta att jag idag fick bilen felsökt på Volvo-verkstad. Enligt dem är vibrationen/missljudet något som uppstår i kraftöverföringen från motor till växellåda och som fortplantar sig upp i kupen. De ska byta svänghjul i januari med förhoppning om att detta kan dämpa vibrationen.

Mvh
Olov
Senast redigerad av 1 oapelmo, redigerad totalt 0 gånger.
Hej!
Jag uppfattar inte ljudet som "plastigt" eller som kommande från instrumentpanel/ kupen. Snarare ett lågfrekvent och "tungt" durrande som kommer precis mellan 17-2000 varv på fyrans växel (något högre varvtal på 5:an/6:an). Ljudet kan liknas vid det som kommer av att köra i hög hastighet med lätt neddragna sidorutor.

Mvh
Olov
Kraftöverföringen mellan motor och växellåda är väl kopplingen ändå ?
Varför vänta tills januari med att byta svänghjulet ? Känns som man bara försöker köpa sig tid på verkstaden och vänta ut någon garanti.
Verkstaden fullbokad till januari och då behövde de två dagar för bytet av svänghjul. Ska förhöra mig mer då kring koppling, växellåda och ev möjlighet till reklamation framöver. Har garanti från en annan begbilfirma så finns inget direkt intresse för Volvo-verkstaden att vänta ut denna.
Okej! Då har vi inte samma ljud, mitt ljud kommer när man drar ur bilen på lite högre varvtal, typ 2500-3500 varv alternativt står still och gasar som en tok. Antingen är det något i inredningen alternativt något värmeskydd eller liknande som skallrar och ljudet fortplantar sig in i kupén.

Jag får önska dig lycka till och hoppas att verkstaden löser dina problem! :D

Hur trivs du annars med bilen då? Vi har ju en ganska ovanlig modell du och jag, det är inte ofta man ser en 2.0d tycker jag...

oapelmo skrev:Hej!
Jag uppfattar inte ljudet som "plastigt" eller som kommande från instrumentpanel/ kupen. Snarare ett lågfrekvent och "tungt" durrande som kommer precis mellan 17-2000 varv på fyrans växel (något högre varvtal på 5:an/6:an). Ljudet kan liknas vid det som kommer av att köra i hög hastighet med lätt neddragna sidorutor.

Mvh
Olov
Tottoman skrev: Hur trivs du annars med bilen då? Vi har ju en ganska ovanlig modell du och jag, det är inte ofta man ser en 2.0d tycker jag...
I övrigt mycket nöjd med bilen! Bytte in en MB A-klass 160 cdi 2008 efter cirka 2,5 års körning. Har tidigare haft SAAB 9-3 nya och gamla mod och innan dess en Porsche 924. Har aldrig på långa vägar :) kört en bil med så god komfort, som känns så solid och säker. Mycket nöjd med motorn som ger ett mycket bra vrid för sina 136 hästar. Har för övrigt en momentum med all utrustning.
Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]

Några felkoder???

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]