Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mamel
Hallå,
Hur är det, skall parkeringsvärmaren värma både kupé och motor? Jag har förstått det så, men jag ser ingen skillnad i bränsleförbrukning när jag har använt respektive inte använt värmaren. I båda fallen ungefär 2,5 liter milen (hu!) när jag kör från vårt hus till dagis 2 km därifrån.
av ChristerN
Fråga 1: Ja
Fråga 2: Flödesmätaren tar inte hänsyn till det värmaren drar (inte heller det motorn drar på tomgång eller i mycket låg fart)
Användarvisningsbild
av Perc
Mamel skrev:Hallå,
Hur är det, skall parkeringsvärmaren värma både kupé och motor?
Bränslevärmaren värmer kylsystemet, och det är ju därifrån kupévärmen kommer. När du använder parkeringsvärmefunktionen drar det även igång bilens klimatanläggning, kupén värms den vägen.
av Mamel
ChristerN skrev:Fråga 1: Ja
Fråga 2: Flödesmätaren tar inte hänsyn till det värmaren drar (inte heller det motorn drar på tomgång eller i mycket låg fart)
Inser att jag uttryckte mig lite oklart. Jag menar att jag borde ha sett en lägre förbrukning efter användning av värmaren. En varm motor drar mindre än en kall (och släpper dessutom ut mindre av skadliga ämnen).
Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]

V90 T5 Bi-Fuel

Jag har ingen egen erfarenhet av dessa, men jag ko[…]

Stefans 968

Lackade om täckkåpan i volvos 426 silve[…]

V70 D3 2012, P241300

Jag hade ett skumt fel på min V70 D3-11 vid […]