Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hisingspaddan
#920123
Har några gånger fått upp felmeddelande 'kylvätskesystem service erfordras', samtidigt försvinner kupévärmen och kylfläktarna går på högvarv. Hittills har felet bara uppkommit på långkörningar och vid temperaturer runt 0. Läste på annan plats här i forumet att det är en termogivare i motorn eller kablaget till givaren som är defekt. Någon risk att köra?
Antar att fläktarna går för att motorstyrningen går in i felsäkert läge?
Varför försvinner värmen i kupén, öppnar termostaten fullt så att motortemperaturen går ner?
(S80 2,4D MY 2010)
#928912
Hade bilen inne på Volvo idag men de hittade inget fel utan hävdade att problemet är för låg nivå i expansionskärlet p.g.a. "vacuum i motorn"!?
Min frågor om varför kylfläkten går m.m. viftade de bara bort.
Får väl vänta tills felet kommer igen och köra dit medan det är "pågående"...
av rid54
#928953
Var det en bilverkstad du besökte? "Vacuum i motorn" orsakar låg kylvätskenivå, mhm... Hur är kylvätskenivån då? Måste du fylla på ibland?

Normalt sett så är väl expansionskärlet märkt med max och min och det ska ligga däremellan varm och kall motor. Vätskeåtgång ska inte förekomma i någon märkbar utsträckning. En tempgivare som är defekt borde kunna orsaka dina problem, men även luft i systemet (vätskebrist) och en dålig termostat kan ge liknande symptom.
av mortimer
#929016
Hisingspaddan skrev:Hade bilen inne på Volvo idag men de hittade inget fel utan hävdade att problemet är för låg nivå i expansionskärlet p.g.a. "vacuum i motorn"!?
Min frågor om varför kylfläkten går m.m. viftade de bara bort.
Får väl vänta tills felet kommer igen och köra dit medan det är "pågående"...
Byt verkstad säger jag bara!

Hoppas du inte betalade något för den felsökningen och att de bjöd dig på kaffe o kanelbulle.
av ztaffans
#929041
Att kylfäkten går kan säkert bero på att kablarna till tempgivare är avskavda. Detta är ett mycket vanligt fel.
Kabelhärvan sitter under luftinsugsröret som går mellan luftfilterlåda och motor. Plocka bara bort det gummiröret så syns kabelhärvan tydligt.
#930189
rid54 skrev:Var det en bilverkstad du besökte? "Vacuum i motorn" orsakar låg kylvätskenivå, mhm... Hur är kylvätskenivån då? Måste du fylla på ibland?

Normalt sett så är väl expansionskärlet märkt med max och min och det ska ligga däremellan varm och kall motor. Vätskeåtgång ska inte förekomma i någon märkbar utsträckning. En tempgivare som är defekt borde kunna orsaka dina problem, men även luft i systemet (vätskebrist) och en dålig termostat kan ge liknande symptom.
Det var en Volvo-verkstad jag var på. De provtryckte systemet och det fanns ingen läcka, jag har heller aldrig behövt fylla på. Mekanikern gav mig rådet att nästa gång det händer ska jag lossa locket på expansionskärlet för att släppa vacuumet.
Jag får väl prova och se...
#1031175
Har haft bilen inne igen idag och man konstaterade att termostaten är defekt.
Orsaken till att kylfläktarna startar är att bilen får "orimliga" värden från motorns tempgivare, systemet tror att tempgivaren är defekt och går in i felsäkert läge.
Kostnad för att byta termostat: 4500:-
Väldigt ovanligt fel enligt mekanikern.
av Moen
#1031298
Hade samma fel på min var också defekt termostat. Så ovanligt kan det inte vara kan man tycka :lol:
Vilken bränslebox passar?

Hej har en 740 turbo 1990 med AC Sitter en box i […]

Jag har tagit tid hur lång tid det tar att t[…]

Hej. Har en xc60 Polestar 2023 med sommardäck[…]

Jag passerade precis 1000 mil med min så jag[…]