Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Fick idag en 2:a på besiktningen. Felaktiga dimljus på båda sidor. Årsmodell 2012, tillverkad 2011. Hur fasen kan det komma sig? Det är ju inget man pillar på dagligen, kan de vara felinställda från fabrik?

Enligt besiktningsdamen hittade hon inga inställningar och kunde inte justera på plats. Jag var tacksam för att hon i alla fall försökte.

Det enda jag gjort på bilen sen jag köpte den förra julen är att montera på en dragkrok.

Är detta något vanligt? Tips på hur man enklast ställer in?

Lite surt att behöva återbesök för något sådant.

/Henke
Som jag minns det så ta bort den svarta plasten runt dimljuset så finns där en skruv att justera med.

EDIT: Här finner du info om det. Se punkt 11 http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 8-)%202012

Har man problem är deras monteringsanvisningar ofta till god hjälp.
Undrar vad besiktningspersonen sagt om du föreslagit att rycka säkringen när det upptäcktes att de bländar, hade han/hom varit schyst hade den nog föreslagit det själv. Tråkig ombesiktning på en sån skitgrej, dels tidsmässigt o pengamässigt. Sen är det ju såklart inte bra att det är bländande men 8)

Om du är nära service borde ju Bilia själva släcka 2:an i samband med detta :-)-)
Det är inget krav på att dimljusen fram ska fungera. På MY08-MY09 finns det en säkring för dimljusen fram. Så den går ju att rycka som föreslagits. Men efter MY10 finns det ingen säkring för dimljusen fram att rycka. De drivs direkt från elektronisk utgång i CEM. Och TS bil är en MY12.
Camel skrev:Men efter MY10 finns det ingen säkring för dimljusen fram att rycka. De drivs direkt från elektronisk utgång i CEM. Och TS bil är en MY12.
Det hade jag ingen aning om. Tack för upplysningen!
Har du servat bilen är det bara att åka tillbaka dit och be dom släcka 2an, jag fick ochså 2a på min 12a på dimljusen, åkte gatan bort till ÅF och bad dem fixa, 10min senare hade de ljusterat och släckt tvåan, kostnad noll.

Hur långt kommer man med en hybrid som har f[…]

Verkar gå inaktivera ventilen via "Orb[…]

Mäta MAF sensor

Bytte MAP-sensor idag men förgäves.. P0[…]

Stefans 968

Nya Brembo i fram beställda, va lite meck att[…]