Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bempo
Har börjat använda parkeringsvärmaren på min D4 XC70 -13. Förvånas över att det då blir så mycket imma på rutorna. Inte alls på det viset när jag använder bilen som vanligt. Verkar som det finns fukt nånstans vid brännare men inte i ordinarie system. Nån som har varit med om det här?
Hm.. Märkligt.. Annars bruksr värmaren vara ett effektivt sätt att bli av med imma på. Testa att köra igång den med en eller två rutor lite på glänt.. Räcker nog med några cm. Då ventileras kanske fukten ut.. Kanske värt att testa i allafall... :)
Bempo skrev:Har börjat använda parkeringsvärmaren på min D4 XC70 -13. Förvånas över att det då blir så mycket imma på rutorna. Inte alls på det viset när jag använder bilen som vanligt. Verkar som det finns fukt nånstans vid brännare men inte i ordinarie system. Nån som har varit med om det här?
du har inget fuktigt liggandes i bilen?? brukar bli den effekten på det när det dunstar iaf i lastbilar ;)
av Ronne
Bempo skrev:Har börjat använda parkeringsvärmaren på min D4 XC70 -13. Förvånas över att det då blir så mycket imma på rutorna. Inte alls på det viset när jag använder bilen som vanligt. Verkar som det finns fukt nånstans vid brännare men inte i ordinarie system. Nån som har varit med om det här?
Precis samma på min s60 D5 -13
av Pnjk
Sjukt skulle precis starta en tråd om detta.

Ingen fukt på golvmattor.
Idag var det runt 4 - 5 grader ute.
Startade direktstart på värmaren när jag handlade.
När jag kommer tillbaka 30 min senare så är det massa imma på rutorna och även kondens/vattendroppar på vissa rutor.

Känns ju väldigt konstigt måste jag säga.
Men vet att det blivit imma förut med ibland men inte brytt mig om det förens idag när jag såg att det blivit vattendroppar också.
Användarvisningsbild
av Perc
Skodan har slagit imma på rutorna ett par gånger när jag kört värmaren för kort tid, typ tio minuter eller så innan jag varit tvungen att åka. Kör man den längre vädrar det ut fukten.

Parkeringsvärmare är annars vida överlägset kupévärmare när det gäller att hålla bilen torr på insidan, och jag antar att det beror på att den helt enkelt vädrar bilen varje morgon till skillnad från kupévärmaren som bara blåser runt kupéluften. Jag kliver ut och in ganska ofta räknat per körsträcka, så jag drar in en hel del snö under skorna vintertid. Folk som har längre väg till jobbet kanske hinner vädra ur bilen på ett helt annat vis.

Däremot hade jag bastu i bilen en gång i somras när jag hade kört kupéfläkten via parkeringsvärmaren för att vädra ur bilen lite. Riktigt äcklig klistrig varm luft och kondensrinningar på rutorna. Jag fattar inte riktigt varför, för det hände bara en gång under hela säsongen.
Värmaren värmer vattnet och sedan så börjar fläkten recirkulera fukten i kupén och då är rutorna kalla varvid fukten fäller ut där.
Problemet lär försvinna när du startar bilen eller när värmaren värmt upp bilen till "färdig temp" dvs den tid som du önskar att bilen skall vara varm.
Här är en enkel förklaring.....

ACn avfuktar ju luften när bilen är igång så kupen blir torr och fin , det skapar massor med kondens i ACn som inte hinner torka ur om det höst och fuktigt. Startar du på parkeringsvärmaren så kommer du att värma upp och blåsa in all den fukten i kupen, speciellt som inte ACns torkfunktion fungerar då motorn inte är igång.

Om du istället kör motorn på tomgång istället för att köra värmaren så fungerar ju torkfunktionen och det blir torrt och imfritt i bilen.
Knarr vid rattutslag

Det var drivknut och styrväxel.

Har en V40 D2 2015 som strular för mig. Nylig[…]

Stefans 968

Nya skivor i fram monterade. IMG_1301.jpeg Bes[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Ga[…]