Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag inbillar mig att jag alltid fått höra att en bils hastighetsmätare ALLTID visar lite fel. Upptäckte till min glädje idag att jag lyckats få min bils hastighet att stämma överens med hastighetsmätaren. Jag lekte lite med en HUD-app till mobilen för att se hur det funkade. Trevligt med navigering m.m. i rutan istället för på en skärm. (finns en del appar till mobiler/surfplattor för detta ändamål eller så kan man köpa en projektor för ändamålet från Garmin).

Min bil, en V70II D5 MY11 levererades från fabrik med hjuldimensionen 225/55R16. Jag körde sedan med 235/40R18. Hastighetsmätarna visar ju ofta någon % fel redan från början i många bilar och min hjuldimension var ju lite för liten jämfört med originaldimensionen, - 1,3 % rullomkrets, vilket då gör att bilen inte kommer riktigt lika långt på varje snurrat varv på hjulen. Bilen kör alltså inte så fort som hastighetsmätaren visar. Detta har jag själv registrerat med hjälp av olika GPS:er, både fysiska (Garmin) och mjukvaror i mobiler. Min bil höll en lägre hastighet än vad mätaren visade. (Kommer dock ej ihåg exakt hur mycket fel det var, men ett par km/h iaf).

För ett tag sedan bytte jag till nya hjul. De gamla däcken var utslitna och fälgarna, 18" AEZ Tidore Dark, hade fått lite skavanker här och där samt att en var något skev, så då passade jag på att byta till helt nya kompletta hjul. Jag har också i sommar sänkt bilen ca 30 mm med en sänkningssats från Kilen/Lesjöfors. Jag föll tillslut för Volvo Original Bor 19" med Bridgestone Potenza S001 235/40R19-däck. Det är med denna dimension och däck Volvo levererar sina 19"-hjul.

Bild Bild Bild Bild

Denna uppsättning ger en större rullomkrets än original, + 2,4 %. Nu kommer bilen alltså lite längre på varje varv som hjulen snurrar än original. I vissa fall kan nu hastighetsmätaren visa en för låg hastighet jämfört med bilens verkliga.

I kväll när jag nu lekte med HUD-appen la jag min mobil på instrumentbrädan så att hastigheten projicerades på vindrutan. Vi åkte från Borås till Ulricehamn (mestadels motorväg) och jag upplevde då att hastigheten som projicerades stämde mycket väl överens med den som hastighetsmätaren visade. På vägen hem (samma sträcka fast i motsatt riktning) ställde jag farthållaren på 125 km/h och hastigheten som projicerades från mobilen på rutan varierade mellan 125 och 126 km/h (men mestadels 125). Riktigt bra! Tillägas bör kanske att hastigheten som projiceras från mobilen är den som registreras via mobilens GPS. (Jag har en iPhone 6).

Så mitt dimensionsbyte gav mig alltså en korrekt hastighet på bilen... Trevligt!
Jag upplever samma sak när jag har mina sommarhjul på (19"). De fabriksmonterade hjulen (15") visar mer fel än vad eftermarknad 19" gör, detta jämfört mot gps och hastighetsmätare. Jag fick höra vid inköp av 19" att jag snarare skulle förvänta mig tvärtom så jag undersökte fenomenet ett bra tag i början.
Robbi skrev:Vad är det för app du använder?
Igår testade jag bara några gratisvarianter. AwesomeHUD (lite mer funktioner) och SpeedHUD (som namnet indikerar, bara visar hastigheten), mest för att se hur det blir med mobil/iPad-projicering på rutan. Ska testa mer i dagsljus också. Finns fler appar, som dock kostar lite också. Funderar på en Garmin HUD+ som kommunicerar med mobil/iPad via Bluetooth... men den kostar destomer...

Navigationsappar som visar körinstruktionerna på rutan, tillsammans med övrig info verkar trevligt, men man vill ju kolla lite hur det funkar i verkligheten också...
torbjorn_75 skrev:
daSea skrev:Så mitt dimensionsbyte gav mig alltså en korrekt hastighet på bilen... Trevligt!
Sånt här ska inte behövas.
Byta dimension på hjulen för att få rätt hastighet på mätaren?
Det är ett pinsamt konstruktionsfel.
Men visar inte de flesta hastighetsmätare lite för hög fart? De Volvo jag jämfört mot GPS har visat 6km/h för mycket.
Jag har upplevt samma sak, med 205/60-16 så skiljer det 5 km/h mellan hastighetsmätaren och gps, med 225/50-17 skiljer det bara 2 km/h. Jag har ett kalibreringsintyg från polisen så jag vet att min gps och polisens laser visar samma hastighet. Så med 235/40-19 visar säkert hastighetsmätaren helt rätt.
De visar lite över den verkliga hastigheten från fabrik för att ingen ska kunna stämma biltillverkaren om någon åker fast för fortkörning för att mätaren visat under. Sen uppenbarligen för att ha lite tolerans utifall någon sätter på lite större däck. Hastighetsfelet i procent lär vara 1:1 linjärt mot procentuella skillnaden i hjuldiameter, dvs pi*hjuldiameterns skillnad i procent. Ett större hjul rullar färre varv än ett litet på samma sträcka och därför får du en lägre uppmätt hastighet med större hjul, eftersom bilen räknar med en mindre hjuldiameter.

Kuriosa i sammanhanget är väl också att milräknaren på bilen visar samma procentuella fel? En bil som har visar 12000 mil kanske bara har rullat 11500 i verkligheten? Spara mil på mätaren, kör med stora hjul :D

Till trådskaparen: Snygg V70! Kromlisten sitter som en smäck! :-)-)
Vi har två hastigheter i våra bilar. En verklig och sen den som visas på hastighetsmätaren.
Nollar man sensus och trippmätaren samtidigt så skiljer dom sig åt när man kört en bit. Frågan är vilken som snurrar rätt, förhoppningsvis trippmätaren.

Det är inget fel och inte heller något nytt fenomen!!

På min offroadare bytte jag till ganska mkt större hjul, från 195/80-15 till 235/80-15. Där var också en felvisning, lika nervöst varje gång man körde förbi en poliskontroll.. :lol:
Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]

Elpriset

2700kr för drygt 1000kWh här, elhandel v[…]

Transmissionsolja till M66

ok, då låter Castrol:en som ett altern[…]

Hej! Bränslepumpen under förarstolen slu[…]