Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
Hej

Jag har letat lite överallt efter hur dieselvärmaren demonteras som sitter i min bil men inte lyckats hitta någon.
Är det någon härinne som vet vart värmaren sitter och hur man kommer åt den enklast m.m.. ?

/M
av mortimer
Säljarn2000 skrev:Den sitter väl bakom höger framhjul - bort med hjulet samt innerskärm.
Vet faktiskt inte. Tänkte att någon kanske visste eller t.om hade en guide för det.
av Pmperformance
Jag har demonterat min två gånger. krångligast var nog att få av vattenslangarna.

Börja med att hissa upp bilen fram eller bara höger sida och pallbockar under om du inte har en lyft.
Skruva av hjulet och plocka bort innerskärmen, så ser du värmaren sittande där mot kupen.
Sen är de bara skruva lös avgasröret och hela fästet och slangarna.
Kommer inte ihåg om jag fick lirka ner den sen för de är trångt högst där inne för den ska vridas ut på nå vis när vattenslangarna är kvar.
av mortimer
Då kanske vi kan få en liten guide nästa gång med även innehållandes vilka delar som kan bytas på egen hand. Är ju en del som har problem med dessa emellanåt. Volvo är ju duktiga på att ta betalt när det gäller dessa värmare.
av mortimer
Pmperformance skrev:Jag kan skriva upp artikel nr på dom grejer man kan köpa på Volvo samt byta själv.
För den är inte svår att riva själv och montera ihop.
Vore nog allt bra att få upp här ja.

Har monterat 2st värmare genom tiderna; dels Ardic/Eberspächer på V70 2006 samt Webasto ThermoTop T på Saab 900 1996) så har lite koll men inte detalj.
Gasspjäll- justering.

Det ska vara stängt och ska inte behöva […]

740 som krånglar

231 så är det något fel på […]

Åtdragning vattenpump B230E

Enligt Haynes ska vattenpumpens skruvar dras med 2[…]

Automatlådan fast i "P"

På med tändning, av med fläkten, l[…]