Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MightyMike
Hej alla! Jag är en färsk medlem som nyligen uppgraderat Volvomodell till en XC70 2014, fin och bra bil på alla sätt men.. får ont i ryggen av förarstolen (tygstolar). Svankstödet sitter alldeles för högt och jag vill byta till S60-14 eller XC60-14 stolar. Har någon provat om det går? Något särskilt jag behöver tänka på eller göra?
av MightyMike
Har t.e.x läst lite andra trådar om stolsbyte i v70 och det står där om airbag i stolarna, har alla nyare Volvo det? Finns det fästen som passar "bolt on" ?
Användarvisningsbild
av apersson850
Har du tygklädsel har du antagligen inte Dynamicstol. Nu är det ju inte säkert att det gör någon skillnad alls, men du skulle kanske provköra en bil med sådana stolar först. De finns nämligen avsedda för XC70 (jag har i min), så de kan i alla fall passa i samma fästen. Men har någon konstruktör på Volvo tänkt ens alls lite grand har de ju gjort fästhålen för stolarna så gjorde de ju dem likadana i många bilmodeller.

Airbag i stolarna finns det. Särskilda försiktighetsåtgärder ska göras när man arbetar med dem.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Det finns trådar om detta med att byta stolar på bilar - t o m så gamla som tio år - och det är sannerligen ingen lätt sak att få till så att det lirar med programvara och allt, frågan är om det ens är lagligt med tanke på helbilsgodkännandet. Att göra det själv utan handpåläggning av volvoverkstad är nog helt uteslutet. Bilarna är ju inte alls förberedda för en sådan sak. Det är ett annat läge om t.ex. man gjort fel på fabrik och t.ex. monterat fel typ av stolar. Då kan det naturligtvis fixas, men det är ju en helt annan sak.
av MightyMike
Tack för era inlägg! Känns lite surt.. men kanske jag får kapitulera och leta lösningar man kan lägga utanpå stolen, typ kuddar.
Vill ha xc70ins storlek/ awd och tycker om bilen i övrigt. (Konstigt att man satt bättre i en 850 från nittiotalet än en från Volvo 2014.)

Hade en V50 R-design -11 tidigare och de stolarna var så sköna att man knappt ville kliva ur.
Användarvisningsbild
av apersson850
Faktum är att när jag bytte från 854 Turbo till XC70 med Dynamicstol, så tyckte min ända också att de gamla stolarna var bättre. Men nu har rumpan vant sig, så det går med XC70 också.

Tror dom har grävt sin egen grav, kolla bara […]

Jag har fått till mig av phoenix gold sj&au[…]

Har det gått så illa att du inte kan l[…]

måste kolla oem settings idag...ser på[…]