Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sceptic
Det har ju varit på tapeten några gånger nu med trasiga styrväxlar och med tanke på att min maxitrygg garanti går ut om 600 mil vill man ju ha lite koll på vad som är normalt eller inte. När jag svänger hörs ett svagt tickande ljud från ratten, ungefär som när man drar fingret över en kam. Ljudet, som alltså inte är något gnisslande/vinande som i andra fall, hörs vid temperaturer upp till ca 15 grader men inte om det är varmare. Är det normalt eller nå´t man bör ta upp innan garantin går ut? Bilen har gått 5400 mil. Som alltid tacksam för svar från er som kan det här.
Användarvisningsbild
av Sleeper
Jag upptäckte samma ljud på min bil härom dagen. Verkar komma och gå lite. Men jag tror att det är mest när bilen är kall och det är kallt eller fuktigt ute. Nåt sånt. Hoppas att någon har koll på vad det är som låter!
Användarvisningsbild
av Sceptic
Sleeper skrev:Har ni kommit vidare med problemet än?
Inte jag i alla fall men vet heller inte om det är något problem eller om det är normalt. Frågade tidigare på en service men då hördes naturligtvis ingenting.
Jag har en V70 2,4d - 2008 som nyss fick en service vid 5000 mil. I samband med detta meddelade mek. att styrväxeln var defekt och måste bytas. Som tur var fick jag den utbytt på goodwill dvs Volvo står för kostnaden. Hade jag väntat med servicen 1 månad hade jag fått betala detta själv. Det gäller nog att vara påstridig om man misstänker fel på styrväxeln, jag hade själv ingen aning om det var något fel. Jag tackade mekanikern för hans insats. Jag tror Volvo har en tidsgräns för hur länge dom står för utbytet, min bil är ju trots allt 6 år gammal.

fiskargubben
Användarvisningsbild
av Sceptic
storfiskarnizze skrev:Jag har en V70 2,4d - 2008 som nyss fick en service vid 5000 mil. I samband med detta meddelade mek. att styrväxeln var defekt och måste bytas. Som tur var fick jag den utbytt på goodwill dvs Volvo står för kostnaden. Hade jag väntat med servicen 1 månad hade jag fått betala detta själv. Det gäller nog att vara påstridig om man misstänker fel på styrväxeln, jag hade själv ingen aning om det var något fel. Jag tackade mekanikern för hans insats. Jag tror Volvo har en tidsgräns för hur länge dom står för utbytet, min bil är ju trots allt 6 år gammal.

fiskargubben
Vilka var symptomen på att styrväxeln var defekt?
Användarvisningsbild
av Sleeper
Låter inte som att han haft symptom eftersom att problemet påtalades av volvo vid service?

Hoppas att någon av er, Sceptic och mortimer orkar åka förbi volvo och fråga. Jag orkar aldrig, men jag stör mig lite på det där ljudet. Precis som att dra ett finger över en kam.
Användarvisningsbild
av Sceptic
Frågade Pontus på Bilia idag. Han visade mig en sorts "rulle" som sitter bakom ratten och det var tydligen vanligt att den lät som om man drar fingret över en kam när det är lite kallare ute. Helt normalt enligt honom men det gick att byta till en förhoppningsvis tyst "rulle" för ca 6000 om man tyckte det svaga tickande ljudet var alltför störande.
Hej jag har en v70-08 som gått 15500 mil servade den den 29 dec när jag hämtade den sa verkstads chefen att styrväxlen fuktade lite.

Men att jag skulle få en ny på goodwill den gick ut den 7 jan goodwillen helt perfekt.

Vilken tur jag hade lämnade den den 7 jan o fick en ny styrväxel och nya styrleder samt fyrhjulsinställnig inte dåligt av volvo

En 7 år gammal bil det är därför jag alltid servar där det har man igen heja volvo mvh kalle

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]

Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]