Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JohanV70-98
Hej,
Jag har följande felkod på bilens display "parkeringsbroms serv. erfordras".
Handbromsen, backvarnaren och farthållaren fungerar inte. Jag har bytt Parkeringshjälp styrenheten (begagnat från Skroten) utan resultat. Jag har bytt även bromsskivorna och klossarna bak.

Nu får jag följande felkoder:
B11FC15 - Spänningsmatning parkeringshjälp
- Driftsproblem/kortslutning till B+/avbrott
- Intermittent (Periodiskt återkommande)

U012800 - Ingen kommunikation parkeringsbroms

Någon som har tips var man skall börja leta efter felet?

V70 2008.
av andy78
Parkeringshjälpen låter som en parkeringssensor så det skulle jag kolla upp om du har sådana.

Ingen kommunikation parkeringsbroms, där skulle jag ta och kika på kontakten som styr lampan.
av JohanV70-98
Hej Andy78 - tack för tipsen.

En parkeringssensor sitter inte fast i "kofångaren" bak. Räcker det att orsaka felkoden?

"Kontakten som styr lampan" - var kan jag hitta den?
av Terno
Har en V70 -08 D5, när jag startade bilen kom det upp "parkeringsbroms service erfodras" + "parkeringshjälp service erfodras", parkerings säger ingenting och sensorerna fungerar typ 5 sekunder sen slår den av + så har farthållaren slutat att fungera. fick du svar på sitt problem jag tror att jag har samma.
av JohanV70-98
I min bil var det fel på PAM (Parking Assistance Module). Den byttes av Bilia och har fungerat sedan dess. Dyrt blev det. Inte alls ovanligt fel heller.
Användarvisningsbild
av pang58
JohanV70-98 skrev:I min bil var det fel på PAM (Parking Assistance Module). Den byttes av Bilia och har fungerat sedan dess. Dyrt blev det. Inte alls ovanligt fel heller.
Jag köpte från skroten för 150:- och bytte själv. Max 30 minuters jobb.
av JohanV70-98
pang58 skrev: tis 02 okt 2018, 19:42
JohanV70-98 skrev:I min bil var det fel på PAM (Parking Assistance Module). Den byttes av Bilia och har fungerat sedan dess. Dyrt blev det. Inte alls ovanligt fel heller.
Jag köpte från skroten för 150:- och bytte själv. Max 30 minuters jobb.
I min bil syntes inte PAM överhuvudtaget (i VIDA) - och jag visste inte ens att en sådan finns. Därför var jag tvungen att lämna bilen till Bilia i Tumba. Teknikern (han är bra) sade att PAM inte syntes, men han visste att den finns. Så han bytte den och laddade ner rätt programvara. Sedan dess har det fungerat.
Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Råd vid punktering

Hej. Noterade i morse att höger framdäck[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]