Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av RWD
Hej,
Skall köpa nya vinterdäck och då jag inte hittar de däck jag vill ha med rätt belastningsindex så undrar jag om jag kan ha 96T på16 tums vinterdäck istället för 98W som det står i reg beviset för 17 tums?
När jag söker på bythjul.com så verkar 96 vara högsta belastningsindex för 205/60 R16 dubbdäck.
http://www.bythjul.com/sok/storlek/dack/205-60-16/
Är det lag på att man måste ha minst det belastningsindex som står i regbeviset?
96 är 710kg och 98 är 750kg , vet inte om detta kan översättas rakt av till bilens totalvikt som är 2300 kg?
av Yaniz
Ja, det är lag på att man måste ha minst det belastningsindex som står i regbeviset, men det är inget bilprovningen eller polisen bryr sig om. Det är inte heller så att att däcket säckar, viker sig eller punkteras vid för lågt index, däremot slits däcket onödigt fort. Dessutom kan försäkringsbolaget beakta detta vid olycka och därpå följande skadereglering.

Har du kollat på dackleader.se? Stort utbud, utomordentligt förmånliga priser, blixtsnabba leveranser. Beställde på tisdagen den 7 oktober, fick hem dem till dörren på fredagen den 10 oktober. Köper alla däck därifrån. Rekommenderas.
av AndS
Vår -08 2,4D V70 har 94 som belastningsindex i sitt typintyg.
Däckdimension axel 1: 225/50 R17 94W
Och då den hart fartspärr satt till 210km/h kör jag dessutom med lägre hastighetsklass helt enligt det svenska regelverket.

Och hur fort det slits är mera beroende av däcksfabrikat och modell, men även hastighet och körstil, dvs 94 eller 98 har marginell betydelse eller i praktiken ingen.
Användarvisningsbild
av RWD
Har ingen fartspärr på min och polestar. Men kör ju inte fortare för det...
Högsta belastningsindex för 205/60 r16 verkar vara 96 och är det på de gamla däcken så jag antar att det funkar utan problem.
Annars får man gå upp till 225 i bredd men det vill jag helst inte.
Har också svårt att tänka mig att det skulle ha någon större inverkan på slitaget, gummiblandningen måste ju vara den samma på slitytan för att ha samma egenskaper oavsett belastningsindex eller dimension.
Får bli Nokian hakka 8 205/60 R16 96T
Annars var det bra priser på dackleader men dåligt med dubbdäck vad jag såg?
av Yaniz
RWD skrev: Har också svårt att tänka mig att det skulle ha någon större inverkan på slitaget, gummiblandningen måste ju vara den samma på slitytan för att ha samma egenskaper oavsett belastningsindex eller dimension.
Det där påståender är nog inte riktigt. Fyra däck måste kunna bära bilens maxvikt. Slitytan är nog densamma men hur de är uppbyggda (exv däcksidor, stomme osv) är en annan femma. Belastningsindex är ingenting man ska vifta bort som ovidkommande kosmetiska uppgifter.

Ska försöka gräva fram ett test som tyska ADAC utfört ang korrekt vs inkorrekt belastningsindex, men det var ganska länge sedan ... Kanske kan någon däckkrängare/däckexpert bekräfta och redogöra för hur det förhåller sig.
Användarvisningsbild
av RWD
I mitt fall så har ju bilen gått fyra vintrar varav tre vintrar som bilen kördes 3000mil/år och det har ju fungerat utan onormalt slitage med 96 i belastningsindex så det känns som det ska vara lugnt.
Visst är det väl starkare stomme i ett däck med högre belastningsindex och kanske påverkar livslängden något om man ofta kör med mycket last men slitytan kan ju inte var jättestor skillnad på mellan 96 och 98 belastningsindex. Vill i vilket fall inte ha 225or. så det får bli 96.
Användarvisningsbild
av RWD
Kollade några andra 2,4d summum på transportstyrelsen och det fanns flera som hade belastningsindex 94 så det verkar ju inte vara några problem. Har försäkringsbolaget mot förmodan några synpunkter så är det ju bara att hänvisa till dessa.
av Yaniz
Visst kan du det, men det är det som står i regbeviset som gäller. Om jag minns rätt så gäller det inte vinterdäck. Maila Transportsyrelsen och rådfråga så har du ett skrifligt svar att åberopa. Denna myndighet skall väl vara relevant instans i denna fråga.

Kolla under batterilådan och vid "burke[…]

https://www.ntd.com/volvo-recalls-over-413000-us-v[…]

En massa felmeddelanden!

Laddade batteriet fullt igår och bilen kom[…]

Trasig Renault Scenic

Ventil tätningarna kom idag....😁😁. Kan bö[…]