Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en V70 2,5FT -11 som snart gått 6500mil.
Tycker den beter sig konstigt vid gaspådrag ibland.
Till exempel så igår när jag svängde ut och accelererade ganska kraftigt upp på treans växel och sedan växlar upp till femman och fortsätter accelerera, så stack varvet upp till ca 2500 för att sedan falla till 2000 för att börja om att acca.
Detta gjorde bilen om upprepade tillfällen.
Har även märkt att bilen kan "fastna" ibland på ca 3000 varv när man accar. Kan nästan kännas ibland som om motorn tycker den varvar upp för fort och lugnar sig själv för att sedan varva på igen.
Nog för att det finns lite turbolagg på motorn men detta är något annat.
Symtomet med fallande varv känns som att det bara uppkommer på trean, fyran och femmans växel.
Kör på etanol och detta uppkommer oavsett om bilen är kall eller varm.
Mestadels så går den som den ska men detta är störande när det uppkommer.

Någon annan som upplevt samma sak?
Senast redigerad av 1 Toffer, redigerad totalt 0 gånger.
av SupaBeast
Är det manuell du har? För om du hoppar växlar så kan det vara så att varvet sjunker ytterligare eftersom bilens dator är inställd på att du växlar en växel och antar att du kommer hamna på ett visst varvtal när du byter växel, men den hänger inte med när du hoppar en växel. Det blir som en fördröjning på varvet när du växlar.
Användarvisningsbild
av daSea
Upplever numer exakt samma sak i min V70II D5 MY11, manuell, som precis passerat 6000 mil. Det hela började i somras strax efter jag Polestar-optimerat bilen. När man accelererar kraftigt på 3-4-5:an så rusar motorn vid 2000 varv till 2500 varv utan att bilen accelererar, sen sjunker varvtalet igen och bilen börjar dra.

Ligger jag i motorvägsfart på 2000 varv och trycker ner gasen rusar motorn till 2500 utan acceleration, varje gång. Känns sådär när man gör en omkörning. Känns som kopplingen helt enkelt slirar...

Tog upp detta med mekaniker på Volvo och påpekade då det jag läst i en annan tråd här på forumet, som handlade om ett typfel på kopplingen där olja pressades ut över lamellerna på manuellt växlade bilar, med kopplingsbyte som följd. Volvo stod då tydligen för en del av kalaset men långt ifrån hela. Någon hade fått det på garanti då han hade en -12:a. Mekanikerna jag pratade med hade hört om detta men sa att de trodde att det bara gällde 12:orna. Det hade tydligen enligt dem ändrats något i konstruktionen av dubbelmassesvänghjulet jämfört med tidigare modeller, som föranledde detta problem... Sen pratade den ena av dem om att man efter en Polestar-optimering får räkna med att ett högre vridmoment på motorn (från 420 till 460 Nm) sliter mer på kopplingen... Volvos bilar ska väl för sjutton tåla en av Volvo certifierad optimering av motorn? När han sedan frågade hur långt bilen gått och jag svarade att den precis passerat 6000 mil, blev han snopen och tyst... och sa sedan att kopplingen definitivt borde hålla längre än så...

Kör vidare just nu men det stör mig något fruktansvärt... dessutom känns det som om jag inte längre har samma drag och utväxling på de lägre växlarna... I mitt fall talade de om att i så fall skulle bli aktuellt att ta det hela på maskinskadeförsäkringen. Då spelade det ingen roll om bilen gått 6000 eller 8000 mil... den gäller ju upp till minst 10000 mil. Få se hur jag gör. Kommer nog ge mig in igen om ett tag och bråka vidare.
av Denesfay
Har hänt mig ett par ggr när jag dragit på på 2an till ca 5000-6000 varv för att bromsa in fort vid t.ex rödljus. Trycker då in kopplingen och bromsar. Så klart släpper jag gasen i samma veva. Men motorn liksom segar ner sig. Stannar upp lite vid 3000 även om jag släppt gasen för att sedan varva ned till tomgångsvarv. Lite störande är det. Folk tror väl att man glömmer släppa gasen. Det är en manuell 2011 2.5FT
Bara att dra till Volvo ock klaga, skall inte acceptera att kopplingen laggar efter 6k
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Den kortaste livslängden jag sett på en koppling är väl 6 mil i topgear när man pressar den hårt, det längsta jag sett var en Audi A6 taxi här i stan som rullade 67.000 mil utan byte.

Hur långt en koppling håller kan variera med över en faktor 1000 ggr beroende på körstil.
Användarvisningsbild
av daSea
VolvoB20 skrev:Hur långt en koppling håller kan variera med över en faktor 1000 ggr beroende på körstil.
Visst är det så! Jag anser dock att min bil knappt är inkörd... har ägt den i ganska exakt 2 år och på dessa 2 år har jag kört 3000 mil. Tidigare ägare var Volvo Bil i Göteborg AB där den gick som tjänstebil i lite mer än 1,5 år och kördes 3000 mil. Vet inte hur den kördes under dessa 3000 mil men jag tror inte det var så mycket slitsam "racing"... Mina 3000 mil har varit lugna. Visst blir det någon acceleration då och då, men jag har en känslig fru och två små barn, 2,5 och 1 år nu, och det inbjuder oftast inte till någon speciellt inspirerad körning. Lilltjejen börjar grina så fort man accelererar kraftigt och grabben tjatar om att "pappa inte ska köra så fort"...

Dock blir det ju lite extra gas varje gång man ger sig ut på motorvägen och det är då jag känner av det här slirandet... under lugn körning så märks inget av det... förutom att jag upplever kopplingen, dragläget m.m. som helt annorlunda mot tidigare... och inte på något trevligt sätt. Bilen känns ryckigare vid växlingar... som om den möter upp på ett annat sätt... svårt att förklara. Detta har även min hustru märkt av, samt svärfar som kört bilen 3-4 gånger totalt...
Användarvisningsbild
av daSea
Kanske ska tillägga att den annorlunda känslan vad gäller koppling, dragläge, motorbromsning m.m. kom efter slirningarna börjat och inte direkt efter Polestar-optimeringen. Den gav en skönare känsla som nu är borta, sen den började slira då och då...
Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]

Elpriset

2700kr för drygt 1000kWh här, elhandel v[…]

Transmissionsolja till M66

ok, då låter Castrol:en som ett altern[…]

Hej! Bränslepumpen under förarstolen slu[…]