Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Davajn
Gjorde ett klipp på 16" Volvo org fälgar med hakka 5 däck för någon vecka sen.
Men tyvärr så är 2 av däcken slitna mer än dom andra. Fram 4-5mm och bak 7mm.

Är detta något jag bör byta innan jag monterar dom på bilen eller kan jag köra slut på dom befintliga däcken?
Antar Haldexen inte gillar detta men någon kanske vet hur stora toleranser som går att köra med ?

Finns säkert flertalet trådar om detta men jag har provat sökt å hittar inget som passar in i min fråga
av Exquattro
Enligt min Volvomek försvann detta problem 2006. Jag tar dock inget ansvar för att det stämmer men jag har hört det från fler håll, kolla med din verkstad.
av Davajn
Jo jag ringde verkstaden och dom sa att det skulle gå med dom nya haldexarna. Om man fick något missljud i form av "hackande" så kunde man bara vika in hos verkstaden och få styrboxen omprogrammerad.
Användarvisningsbild
av xerent
Sätter du bästa däcken fram kommer framhjulen inte "slira" i förhållande till bakhjulen, detta ska vara snällare mot Haldexen.
Användarvisningsbild
av EjS
xerent skrev:Sätter du bästa däcken fram kommer framhjulen inte "slira" i förhållande till bakhjulen, detta ska vara snällare mot Haldexen.
Bra att tänka på! Tack för tipp.
Användarvisningsbild
av nicwei01
Hej,
Jag har ett fenomen som återkommer då och då. Bilen är en V70 D4 AWD 2013. Det inträffar när jag kör ex i en rondell i låg fart och jag börjar gasa lätt ur rondellen. Det som händer är att antispinn/sladd lampan börjar pulsera och att motoreffekten reduceras. Det är bra väglag så det finns ingen risk för dåligt grepp. När jag köpte bilen på Volvohandlare hade de innan leverans bytt 2 däck som var dåliga. De hade satt de nya i bak och de gamla satt i fram. Märket på de nya har samma dimensioner men de nya är Gislaved och de gamla är Pirelli. Jag har misstänkt att det är Haldexen som inte gillar däcken men enligt uppgift skall den vara mer liberal för skillnader på däck. Jag har tagit av däcken o mätt omkretsen på hjulen och de nya har omkretsen 210cm och de gamla 205cm. Alltså en skillnad på 5cm. Kan den skillnaden påverka Haldex-systemet? Kan det rent av vara skadligt i längden? Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av xerent
Det du beskriver är cirka 1,8 cm skillnad i hjuldiameter eller en 2.7% differens på hjulaxlarnas hjuldiameter, om min huvudräkning stämmer. Det tycker jag verkar mycket för att vara samma dimension på däcken, och jag rekommenderar inte att du kör med Haldexen på det sättet eftersom den antagligen ligger inkopplad och sliter i lamellerna. Speciell på Haldex generation 5 där det tydligen inte finns något oljefilter som kan samla upp eländet heller. Volvo säger säkert att det inte är några problem. Det är ju inte heller dom som får betala om skiten går sönder.

Med det sagt ser jag inte hur detta kan ge den akuta effekt som du beskriver. Det låter som något sensor-, CANbus- eller elfel någonstans i nån komponent. Alternativt någon aktuator som inte beter sig ordentligt. Men detta är bara spekulation från min sida. Var är teknikgurut Camel när han behövs? :D

Eller så är det bara antispinn som spökar för dig pga hjulradien som du säger. Sätt de bästa däcken fram och se om problemet försvinner? Vore intressant indeed...

När köpte du bilen? Om det var nyligen så har du stöd av konsumentköpslagen att få felen åtgärdade.
Användarvisningsbild
av MartinS
xerent skrev:
Eller så är det bara antispinn som spökar för dig pga hjulradien som du säger.
Det tror jag, och det åtgärdas med rätt däck, inte att flytta fram/bak. Verkar riktigt ruttet av säljföretaget att sälja en awd med olika däck tycker jag. Det är INTE volvos rekomendation.
Användarvisningsbild
av xerent
Bakhjulen kopplas ju in när framhjulen spinner = mindre omkrets på framhjulen gör att de snurrar snabbare. Om man skiftar fram/bak så borde ju bakhjulen snurra mer än framhjulen och haldexen+antispinn kopplas aldrig in?

Bilar har ökat betydligt mer än allm&aum[…]

Njae inte precis det felet men jag har fått […]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Tackar 🥂🙏