Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

För min nuvarande V70 T4 tillämpade jag:
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Googlade och hittade ingen egentlig kritik mot metoden, och pratade med två motorutvecklare/ingenjörer (civilingenjörer) med seniora jobb i industriföretag som tyckte det lät rimligt. En tredje var lite skeptisk men nyfiken på resultatet.

Igår träffade jag på köparen till min förra T4, inkörd på normalt vis. Den gick mycket sämre och var också klart törstigare. Detta har jag dock inte vädrat offentligt, eftersom det föreföll vara så märkligt, men efter att köpare av min förra T4 fick en provtur i min var han förundrad över hur bra den går: tyst, pigg och (vilket han inte märkt, men jag) snål.

Kan det vara så att Motomans inkörningsmetod fungerar? Eller kommer jag snart att stå med en rasad motor? Ingen aning. Snål är bilen hur som helst, och piggare än vad som är rimligt givet motoreffekt och vikt.

PH
En teori.....

Motoreffekten och förbrukningen varierar ju på alla motorer, på effekten finns det en tolerans som den ska ligga inom säg 170-190hk. Då borde ju den bilen som har 190 kännas piggare än den som har 170. Nu har jag ju bara jobbat med lastvagnsmotorer men endel fick dom strypa för att dom levererade för mycket effekt och tvärtom, kan ju vara så att förbrukningen följer med.

Det kan ju vara så att inkörningen spelar större roll än dom flesta tror....

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]