Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tyfon
Jag har problem med ojämn tomgång på min Volvo V70 T4F från 2012. När jag släpper upp kopplingen utan växel ilagd händer i det i 9 fall av 10 att varvtalet sticker upp från ca 800varv/min till c:a 1100 varv/min. I undantagsfall ligger varvtalet opåverkat när jag släpper kopplingen. Denna varvtalsvariation kommer året runt och varvtalet stabiliserar sig efter att ha vänt på ca 1100 varv en gång. Men under varma sommardagar händer det ibland att den behöver 4-5 varvtalsvariationer innan den stabiliserar sig. Vid några fall har tomgångvariationen ”skenat” och vandrar mellan 600 varv upp till ca 1400 varv utan att stabilisera sig. I samband med detta hörs det ett tickande ljud från motorutrymmets främre högra sida.
På volvoverkstaden säger de att tomgångsvariationen med en varvtalsökning är normal men när jag körde en V60 med T3 motorn (i grunden samma motor) så låg tomgången opåverkad och stadig efter frikoppling. När jag påtalar denna skillnad hävdar verkstaden att det är olika programmering av motorstyrningen och att min bil beter sig som den ska.
Bilen har varit inne ett antal gånger för felsökning men eftersom den inte sätter några felkoder och att den varierande tomgången inte visar sig när bilen är på verkstad så verkar problemet svårlöst.
Jag har även noterat att startmotorn får jobba betydligt längre när det är varmt ute inte heller detta har volvo någon bra förklaring på men det kanske finns någon på detta forum som sitter inne med ett bra svar.
Är det någon som kan bekräfta att det är normalt att tomgången på T4F gör en varvtalshöjning för att sedan stabilisera sig?
Jag kör alltid på etanol (provade en tank bensin i somras dock ingen skillnad)
av Droopy
Min tomgång jojjar ochså ibland, har sett det fenomenet på T4or ochså, produktegenskap som Volvo sa, förbaskat mycket produktegenskaper nu för tiden på bilarna :-)
av Tyfon
Felsökning har fortsatt, efter byte av spridare kvarstår dock felet. Volvo misstänker nu att problemet sitter i AC kompressorn som ger fel signaler till motorn som då skapar tomgångsvariationen. Det kan antingen vara så att magnetkopplingen mister spänning till och från eller ett magnetkopplingsfel.
För att ringa in felet kommer en man att montera en glödlampa på ledningen till magnetkopplingen för att se om ström försvinner och gör det inte det så är det sannolikt ett mekaniskt fel i magnetkoppling som är felorsak. Eftersom felet inte uppträder på vintern kommer dessa åtgärder inte att genomföras förrän till våren. Jag håller tummarna och hoppas att felet är ur världen innan nästa sommar och som tur är ligger det inom konsumentköplagens tre år och åtgärdas utan kostnad för mig. Jag återkommer med uppföljning under våren 2015.
Knarr vid rattutslag

Det var drivknut och styrväxel.

Har en V40 D2 2015 som strular för mig. Nylig[…]

Stefans 968

Nya skivor i fram monterade. IMG_1301.jpeg Bes[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Ga[…]