Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har fått upp ögonen för V70 2.5FT nu när etanolen ligger så bra till i pris. Kan köra en pigg femma för bara några hundralappar mer per månad än vad jag betalar för den träiga snåldieseln jag kör idag.

Efter idogt forumläsande har jag förstått att det varit en hel del turer kring ventiljusteringens vara eller icke vara. Om man ska tro de senaste trådarna här på forumet så verkar det som att Volvo inte anser den vara befogad för privatägare. Har detta bekräftats officiellt av Volvo? En ventiljustering vid 9000 mil är en dealbreaker för mig när det gäller den här modellen, så det gäller att man får klara besked från Volvo här. Vad jag förstått så gällde inte denna obligatoriska justering MY09. FInns det möjligtvis någon här på forumet som kört en 09:a lite längre sträckor utan att justera ventilerna?

Vad kan man förvänta sig för servicekostnader? 3000-4000 kronor årligen och 1500 kr för oljebytet vid 1500 mil?

Någon annan aspekt som man bör tänka på med den här motorn? Jag vet att kamremmen ska bytas vid 18 000 mil/10 år, men så länge kommer vi nog inte äga bilen.
Tjejens -11 snittar 1,25 på etanol.
Kostar ca 1500 för oljebyte vid 1500 mil, årsservicen typ 2500-5000 beroende på vad som ska ingå (stift/luftfilter/remspännare etc)
Det är mycket bättre ekonomi i t4f om det är vad du söker, automatlådan är ljusår bättre dessutom. Jag en t4f -12 och den drivlinan är silkeslen i jämförelse. Inte samma ös dock.
Ventiljusteringen är bort plockad!
Oljebytet räknas även som årsservice om man kör lite
Annars är det luftfilter var 6000mil och tändstift var 12000mil
Automatlådan funkar ok och är ljusår bättre än t4ans powershift låda om du vill åka mjukt och fint
hollan skrev:Ventiljusteringen är bort plockad!
Oljebytet räknas även som årsservice om man kör lite
Annars är det luftfilter var 6000mil och tändstift var 12000mil
Automatlådan funkar ok och är ljusår bättre än t4ans powershift låda om du vill åka mjukt och fint
Det stämmer faktiskt inte? 8st olika tf80 lådor i olika motoralternativ har jag kört, och alla har varit ryckiga, lite gummibandskänsla i växlingarna. Mps6 lådan lägger däremot så gott som sömlösa växlingar.

Men det är OT, I'm out.
De jag tittat på är manuellt växlade, så hur automatlådan är spelar ingen roll. T4F är säkert lite snålare, men jag är inte intresserad av en fyrcylindrig motor, då kan jag lika gärna köra vidare med min turbodieselfyra. Ekonomi är inte första prio, även om den inte är oväsentlig. Antar att man kan köra en manuell 2.5FT på drygt 1.1 l E85 per mil med vår körning (85% motorväg, 10% landsväg och 5% stad. Mestadels sträckor över 4 mil.).

Tänkte höra av mig till Volvo för en bekräftelse på att ventiljusteringen verkligen är borta. Känns i vilket fall inte helt hundra med tanke på problemen som taxiåkarna haft med brända toppar... Det gäller nog att teckna Volviaförsäkring med 15 000 mils maskinskada för den motorn.
Jag har en 2,5FT som gått nästan 18000 mil nu.
Har inte haft några problem med bilen.

Kamrem = 18 000 mil, kostar 10 000:- komplett service. varannan 1500 mil är det stdservice á 3000:- och varannan 1500 mil är det basservice = ca 1500:-
Imponerande med 18 000 mil på en MY10 :) Antar att du gjorde den beryktade ventiljusteringen vid 9000 mil?

För övrigt; en basservice måste väl kunna göras på vilken verkstad som helst? Om man gör den årliga "stora" servicen hos Volvo så borde ju det räcka för att försäkringsbolaget ska vara tillmötesgående i fall av maskinskada.
Bara en nyfiken fråga: Hur gör man ventiljustering på den här motorn?

Lyfter man kambärarlocket, tar ur kamaxlarna och byter de fasta tryckarna?
tacho skrev: Vad kan man förvänta sig för servicekostnader? 3000-4000 kronor årligen och 1500 kr för oljebytet vid 1500 mil?

Någon annan aspekt som man bör tänka på med den här motorn? Jag vet att kamremmen ska bytas vid 18 000 mil/10 år, men så länge kommer vi nog inte äga bilen.
I grunden är det så pass dyr bil att du bör budgetera med någon oväntad större reparation 0 till 2 gånger a 10-15000 kronor sett över en 5 års period.
frefre skrev:Bara en nyfiken fråga: Hur gör man ventiljustering på den här motorn?

Lyfter man kambärarlocket, tar ur kamaxlarna och byter de fasta tryckarna?
Jag vet inte exakt hur det går till, men att det är ett arbetskrävande jobb står helt klart. Enligt uppgift ska det ta 5½ timme och kosta cirka 9000 kronor, en merkostnad på 1 krona per mil. Etanolmotorns motsvarighet till byte av partikelfilter, så att säga. Skulle det visa sig att ett sådant ingrepp starkt rekommenderas för att undvika problem senare så kommer jag lägga ner tanken på att köpa en 2.5FT.

valln skrev:
tacho skrev: Vad kan man förvänta sig för servicekostnader? 3000-4000 kronor årligen och 1500 kr för oljebytet vid 1500 mil?

I grunden är det så pass dyr bil att du bör budgetera med någon oväntad större reparation 0 till 2 gånger a 10-15000 kronor sett över en 5 års period.
Jo, det förstår jag. Jag kalkylerar mest på kostnader som är förutsägbara. Förhoppningsis inträffar oväntade och dyra reparationer innan maskinskadeförsäkringen har löpt ut, och efter att jag sålt bilen vidare. Gäller att minimera det glappet ;)

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]