Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Sneglar lite mot T4 och T5 där nog T5 är den mer intressanta av de två, känns som att T5 har ett lite trevligare register än T4. Nackdelen är att de verkligen inte är vanliga på begmarknaden.

Enligt specarna ska man kunna köra T5 på 0,64 vid landsvägskörning, nu ska man iofs kunna kör den jag har idag på 0,63 så man får ju ta det med en nypa salt.
Nån här som åker T5 och kan delge ungefärliga förbukningar?
Några kända problem?

Iom pendling så blir det runt 75-80 mil per vecka så hade varit trevligt med en inte alltför törstig maskin som det är lite bättre drag än nuvarande härk. :)
Kommer nog aldrig till skott med bilbyte känns det som. :D
Får min T5 kanske nästa vecka, får se när jag har kört lite med den var man hamnar på l/mil. Tänker inte snål köra utan köra som vanligt. Den jag har nu 2,5T manuel växel, ligger på ca 0,85 blandad körning och 1,4 med husv. Kommer jag under det så är jag nöjd.
Viktigt att skilja på V70 II med T5 från Ford på 2 liter och 240 hk med 6-stegad Powershift låda och den nya VEA på 245 hk med 8-stegad aut. Du letar beggat, så jag antar att det är den förstnämnda du pratar om. Inte kört den, men väl T4. Okej motor som fungerar utmärkt i vardagen och som går bra relativt effekten och motorstorlek. Det jag hört om T5 (240) är att den är relativt seg och törstig sett till hk och motorvolym, men någon som ägt en vet säkert bättre.
Linqid skrev:Viktigt att skilja på V70 II med T5 från Ford på 2 liter och 240 hk med 6-stegad Powershift låda
Är inte helt säker men inte var det PS till gamla T5 utan Powertronic?
jpennerb skrev:
Linqid skrev:Viktigt att skilja på V70 II med T5 från Ford på 2 liter och 240 hk med 6-stegad Powershift låda
Är inte helt säker men inte var det PS till gamla T5 utan Powertronic?
Volvo har vad jag vet inte haft någon låda som heter Powertronic. Dubbelkopplingslådan (som jag har i bl a min T4 och som också finns i T5 240) heter Powershift, och de olika lådorna med momentomvandlare heter Geartronic oavsett om dessa är 6- eller 8-stegade.
Stämmer bra att det är beggat och mao MY11-12/13 jag riktar in mig på då T5 i nya karossen kom först till MY11, är MPS6-7 (Powershift) som sitter i dessa ja om man nu inte går på manuell då.
Precis som Linqid så har även jag hört att den är lite törstig och inte riktigt har bettet man skulle kunna förvänta sig, har kikat hos handlarna i trakten men ingen har hittills haft nån T5 inne. De har ju knappt T4 inne, de hade en T4F i Ösd men när jag frågade en säljare om den tittade han på mig som om jag vore helt galen och sa att det är en diesel man ska köpa. :D

De hade faktiskt en V70 D3 MY12 Momentum med high performance samt herrgårdsvagnspaket inne som jag bad om offert på, säljaren skulle fixa det och kontakta mig. Fick ingen offert och när jag kontaktade säljaren så hade bilen precis blivit reserverad och såldes nån dag senare, kommer inte handla hos dem iaf.
Linqid skrev:Viktigt att skilja på V70 II med T5 från Ford på 2 liter och 240 hk med 6-stegad Powershift låda och den nya VEA på 245 hk med 8-stegad aut. Du letar beggat, så jag antar att det är den förstnämnda du pratar om. Inte kört den, men väl T4. Okej motor som fungerar utmärkt i vardagen och som går bra relativt effekten och motorstorlek. Det jag hört om T5 (240) är att den är relativt seg och törstig sett till hk och motorvolym, men någon som ägt en vet säkert bättre.
Ett riktigt informativt och vänligt inlägg! En fröjd att läsa. :D

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]