Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SkåneBosse
Hej,

har försökt att förstå vilken bil motor som passar mig bäst men trots timmar av sökande hittar jag inte informationen jag söker.

Jag undrar vilken motor som är snålast vid hastigheter kring 140. Den enda uppgiften jag hittade var att 1.6 DrivE motorn närmade sig 0,8 vid dessa hastigheter. Någon som har uppgifter på D3 och D5?

Mvh,
Bosse
av Dpblad
Jag skulle tittat på siffrorna för stadskörning. Vid höga hastigheter blir dock karossen mer avgörande än motorn. Samma motor i sänkt sedan kommer behöva kämpa hårt i en hög SUV. Jag skulle satsat på D4 eller D5.
av AndersLa
0,8 låter rätt högt för drive tycker jag, nu är ju visserligen v70 en del större men jag körde precis en hel tank på autobahn med min v50 1.6d drive där jag höll 140-160 hela vägen förutom några kortare sträckor med mer eller mindre stillastående köer.

Det gav en snitthastighet på drygt 120 km/h på tanken och förbrukning vid pump på 0,54 (över ca 80 mil). Momentanförbrukningen stod på ca 0,55 i 150.

Kan det skilja så mycket upp till v70?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
I Polen är det 140 km/h på motorvägarna och ligger man det med en ny XC 70 D5 så går det runt 0.8 l/m. Har just kört genom Polen.

Vill du åka billigare så behövs högre utväxling så motorn inte tokvarvavar och lägre luftmotstånd. Båda dessa egenskaper har du ju i en V70 Fwd tex.
av SkåneBosse
AndersLa skrev:0,8 låter rätt högt för drive tycker jag, nu är ju visserligen v70 en del större men jag körde precis en hel tank på autobahn med min v50 1.6d drive där jag höll 140-160 hela vägen förutom några kortare sträckor med mer eller mindre stillastående köer.

Det gav en snitthastighet på drygt 120 km/h på tanken och förbrukning vid pump på 0,54 (över ca 80 mil). Momentanförbrukningen stod på ca 0,55 i 150.

Kan det skilja så mycket upp till v70?
Intressant! Tack så mycket.
VolvoB20 skrev:I Polen är det 140 km/h på motorvägarna och ligger man det med en ny XC 70 D5 så går det runt 0.8 l/m. Har just kört genom Polen.

Vill du åka billigare så behövs högre utväxling så motorn inte tokvarvavar och lägre luftmotstånd. Båda dessa egenskaper har du ju i en V70 Fwd tex.
FWD är framhjulsdrift va? En låda med 6 växlar torde vara viktigt för dessa hastigheter om, tänkar jag rätt?
Användarvisningsbild
av perin
Nu pratar ju ni dieselmotorer men jag vill ändå flinka in med min erfarenhet av V70 T4 MY14 då det kan vara av intresse av andra.
Var i Italien i somras och på autobahn genom tyskland så låg jag i just 140 km/h där det gick. Vi var 2 vuxna plus 2 tonårsban och fullastad koffert. Snittade då ca 0,7-0,75 l/mil vilket jag tycker är riktigt bra. Totalt åkte vi ca 420 mil och tankade lite drygt 300 liter bensin, kommer inte ihåg exakt så här 1 månad senare.
av robain
Min S80 2.5FT -08 snittar 1.1l/milen med mig bakom ratten. Fy fan. Men å andra sidan så ligger jag en bit över 140 några mil i veckan.

Enl volvo.se så går den på 0.95 blandad så inte mycket och hurra över det heller.
av SkåneBosse
perin skrev:Nu pratar ju ni dieselmotorer men jag vill ändå flinka in med min erfarenhet av V70 T4 MY14 då det kan vara av intresse av andra.
Var i Italien i somras och på autobahn genom tyskland så låg jag i just 140 km/h där det gick. Vi var 2 vuxna plus 2 tonårsban och fullastad koffert. Snittade då ca 0,7-0,75 l/mil vilket jag tycker är riktigt bra. Totalt åkte vi ca 420 mil och tankade lite drygt 300 liter bensin, kommer inte ihåg exakt så här 1 månad senare.
Tack för infon, är ju egentligen den frågan jag borde ställt. Vilken bil drar minst soppa i 140 km/h. Borde väl gälla för alla T4 kan man tänka sig.

Robain, ja det kostar att ligga på top =). Min gamla Audi drar också närmare litern i dessa hastigheter.
Styrservo V70 2010

Du menar att han fick fel på den nya beh&ari[…]

Det där med att bränslepumpen går […]

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]