Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Alucinor
Hej!

Snart dags att byta bil, och ser att XC70 3,2 ligger riktigt bra till i pris. Folk blir väl vettskrämda av att bilen dricker soppa som det inte fanns någon morgondag. Detta till min stora glädje då det inte har nån betydelse för min del.
Och jag önskar inte skapa ytterligare en tråd med 711 olika användares redovisning av deras förbrukningssiffror, tack. 8)

Vilka problem finns då på dessa bilar? Läser om en användare som haft jättebekymmer med oljeläckage på sin 3,2. Fler som delar denna erfarenhet? Barnsjukdomar generellt på XC70II, 3,2 fanns väl bara i de tidigaste modellerna? Lådan har jag läst mig till är allt annat än ett under av teknik, men håller den? (haft såååå mycket bekymmer med Volvos automater som jag gärna undviker att få återuppleva). Elfel har jag läst lite om. Men mer då? Vad ska man kika på?

Tack!
Användarvisningsbild
av Guligan
Jag har ingen aning om några eventuella problem, rent generellt tror jag dieslarna krånglar mer än 3,2:an. En förbannat trevlig motor som passar bra till bilen är det i allafall. Och det är väl alldeles utmärkt för dig att bilen värderas lågt... :
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Byt, ska även jag slopa villapannan till fördel för en riktig motor. På en 3,2a är det kamkedja, inget partikelfilter som ger felkoder & kostar pengar. För mig skulle 3,2 awd bli ca 2000kr billigare per år i skatt, sen får man ju räkna med billigare service & glöm inte den mycket förhöjda känslan. Glöm inte att V70 finns med T6 motor :D
Användarvisningsbild
av Alucinor
T6:an lockar såklart... :) Hittar jag en fin med rätt prislapp kan det bli sådan istället.

Att slippa kamremsbyten, partikelfilter och hemskt dieselknack är klart skönt, men framförallt är det med mina 1000-1500mil/år ekonomiskt oförsvarbart med diesel.
Användarvisningsbild
av xerent
Kör på. Har själv funderat på samma sak, men hittar ingen med rätt utrustning (Summum, bränslevärmare, avstängningsbar krockkudde, miltal...)
av perhall
T6 kom först MY11 på XC70?
3,2 har jag haft i en S80. Fantastisk motor. Verkligen Dr Jekyll och Mr Hyde. Inte så törstig. Och kollar man vad en XC70 D5 AWD drar så är det ju också rätt mycket...
Så jag skulle tveklöst välja en 3,2 el T6 till en XC70. Inte minst givet det höga prisläget på D5:or.
PH
Användarvisningsbild
av Alucinor
perhall skrev:T6 kom först MY11 på XC70?
Nja, då kom väl 304hk-varianten? MY09 hade T6 285hk (finns en sån på blocket iaf).

Tack för alla svar. Ingen som haft strul med 3,2:an då? Inget oroväckande oljeläckage jag läst i nån tråd?
Har väl egentligen redan bestämt mig. Det får bli en XC70 3,2 :-)-)
Användarvisningsbild
av xerent
Blir perfekt tror jag. Kolla med tidigare ägaren bara angående om den dricker olja. Har inte hen haft problem borde det vara lugnt :-)-)
av Lövet
3.2 verkar vara en mycket problemfri motor. Extremt sällan man läser något negativt om hållbarheten (finns det ens några trådar alls?).
av llesrof
Lövet skrev:3.2 verkar vara en mycket problemfri motor. Extremt sällan man läser något negativt om hållbarheten (finns det ens några trådar alls?).
Det såldes ju knappt några så det kan ju förklara varför det aldrig skrivs om dem.

Ja inte har den ventilerade stolar heller syns p&a[…]

Tinol löste du felet?

Transmissionsolja till M66

Det jag med säkerhet vet är att det st&a[…]

Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]