Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nejo
Hej,

är på jakt efter en ny bil (kör idag en Saab 9-3 Aero 2.8t). Tittat lite på Audi A6 3.2 Quattro, men råkade klicka mig in på Polestars hemsida.

Väl där såg jag att 2.5FT-motorn går att optimera till 258(!)hk. Låter intressant, så tänkte höra med er här om det är mycket fel på just 2.5FT-motorn? Har tidigare haft en S80 2.5T och den funkade fint.

MVH
av Baselord
Jag har en polestaroptimerad V70-11 (manuell) med denna motor.
Helt klart den trevligaste motor jag kört i en "svenssonbil".
Stark på låga varv och rör på sig fint vid fullgas.
Många säger att den är ganska törstig. Jag kör den på 1,1 - 1,2 blandat på etanol vilket jag tycker är helt OK :)

Har bara ägt den i 7 månader och 2000 mil men inga fel än så länge. Min uppfattning av att läst endel på detta forum är att det är en pålitlig motor.
av nejo
Baselord skrev:Jag har en polestaroptimerad V70-11 (manuell) med denna motor.
Många säger att den är ganska törstig. Jag kör den på 1,1 - 1,2 blandat på etanol vilket jag tycker är helt OK :)

Har bara ägt den i 7 månader och 2000 mil men inga fel än så länge. Min uppfattning av att läst endel på detta forum är att det är en pålitlig motor.
OK. Inte så insatt i etanol, men bilar drar mer på etanol än på bensin va?

EDIT: Vad kostar en Polestar-optimering? (Hittade inget på deras hemsida)
Användarvisningsbild
av börne
nejo skrev:OK. Inte så insatt i etanol, men bilar drar mer på etanol än på bensin va?

Dom drar mer etanol än bensin. En optimering kostar 6900kr om jag minns rätt fram till 14 September, sen är det väl 9200kr
av nejo
börne skrev:
nejo skrev:OK. Inte så insatt i etanol, men bilar drar mer på etanol än på bensin va?

Dom drar mer etanol än bensin. En optimering kostar 6900kr om jag minns rätt fram till 14 September, sen är det väl 9200kr
Nice.

Finns det någon risk att optimera en bil på 12000mil?
Användarvisningsbild
av Sceptic

Gissar att det är en hel del landsväg med i den beräkningen :wink: . Med vårt körmönster, mest stadskörning och då och då någon mil landsväg, drar den med automat ca 1.1 med 98 oktan, med etanol låg vi på minst 1,5. På långresa ner till Onsala nu i Juli drog den ca 0,8 (98 oktan) med motorvägskörning runt 130.
Bilen tycker jag går väldigt fint och lär inte vara någon strulig modell.
av Mwi
Jag kör bara etanol och mäter inte snittförbrukning utan hur ofta jag behöver tanka, vid stadskörning efter max 30 mil, motorvägskörning 35-40 mil och landsvägskörning 45-50 mil, det är med automat och Polestar, på vintern ökar förbrukningen lite fast det är E75. Men 2.5FT är helt klart en rolig motor men lite törstig, kör man större släpkärror med bilen så blir förbrukningen över 3l/mil så drar man mycket släp så är kanske inte motorn optimal.
av Baselord
Sceptic skrev:

Gissar att det är en hel del landsväg med i den beräkningen :wink: . Med vårt körmönster, mest stadskörning och då och då någon mil landsväg, drar den med automat ca 1.1 med 98 oktan, med etanol låg vi på minst 1,5. På långresa ner till Onsala nu i Juli drog den ca 0,8 (98 oktan) med motorvägskörning runt 130.
Bilen tycker jag går väldigt fint och lär inte vara någon strulig modell.
Jo blir en del landsväg absolut. Bor i Gävle så sällan det blir någon extrem stadskörning ;)
Har dock aldrig kommit över snitt på 1,3 på en tank.

Alltid trevligt med skattefritt 1 år till och sedan ca 1300:- i skatt.
av jpennerb
Mwi skrev:kör man större släpkärror med bilen så blir förbrukningen över 3l/mil så drar man mycket släp så är kanske inte motorn optimal.
VA!? :-O)

Det kan INTE stämma. Under vår husvagnssemester körda jag i snitt på 1,8l/mil med en Polar MY12 560 på ca 1600kg och fyra pers i bilen. Då körde jag med farthållaren på 90km/h och automaten låg i 95% av tiden på vxl 6. Bilen gick hur fint som helst med vagnen bakom och det var inga problem att köra om långtradare. Kom lätt upp i 130 om man ville.

3l/mil ne ne ne... :wink:

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]

Elpriset

2700kr för drygt 1000kWh här, elhandel v[…]

Transmissionsolja till M66

ok, då låter Castrol:en som ett altern[…]