Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av AndreasHo
Hej

undersökte ett oljeläckage vid kamremmen igår och förstår inte var det kommer ifrån, men det är helt blött vid det kugghjulet så är närmst spridarna alltså i riktning framåt, någon som vet var det kommer ifrån och om det är svårt att åtgärda själv?

Mvh
Bilagor
20140814_195348aa.jpg
20140814_195348aa.jpg (951.12 KiB) Visad 2910 gånger
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Troligen tätningen vid den kamaxeln, när sånt inträffar bör alla axeltätningar bytas. Grundorsaken till det hela kan dock vara igensatt vevhusventilation.

Mvh GK
av Droopy
Knappast ett dolt fel, snarare slitage el som någon redan skrivit, om vevhusvent sitter igen kan den trycka ur sig olja där. Sedan kan det ju fukta i många år. min gamla 850 fuktade där i 5års tid, åtgärdades av nästa ägare då han bytte kamrem.

Min v70n funktade ochså olja där i flera år, åtgärdades aldrig.
av robain
Droopy skrev:Knappast ett dolt fel, snarare slitage el som någon redan skrivit, om vevhusvent sitter igen kan den trycka ur sig olja där. Sedan kan det ju fukta i många år. min gamla 850 fuktade där i 5års tid, åtgärdades av nästa ägare då han bytte kamrem.

Min v70n funktade ochså olja där i flera år, åtgärdades aldrig.
Jag köpte den för 2 månader sen, och det syntes inget oljefukt då. Så varför kan jag inte ta det på dolda fel garantin?
av Droopy
Hör dig för, har aldrig hört talas om någon "dolda fel garanti" i bilvärlden, med det kanske fins.
Och är det bara 2mån sedan du köpte den ska du ju absolut kontakta firman.

Jag tänkte på något helt annat då du sa "dolda fel" så glöm vad jag sa.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
AndreasHo skrev:Okej, vad kostar såna packningar, är det lätt att byta och ska man passa på och byta kamremmen samtidigt?

Mvh
Det är en rekommenderad åtgärd samt att samtidigt byta multirem. Kontrollera bryt och spännhjul och vid minsta tvekan byta dessa.

Mvh GK
Styrservo V70 2010

Du menar att han fick fel på den nya beh&ari[…]

Det där med att bränslepumpen går […]

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]