Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RubenS
Hej.

Hur långt kan man sänka en S80 utan att drivaxlarna tar stryk? Någon som kan rekommendera en sänkningssats med minimum orginalkvalitet eller bättre.

Vad skiljer exakt mellan orginalchassi vs. orginalsportchassi, när man beställer ny bil så är extrakostnaden bara 3900kr. Då kan det inte vara några stora skillnader, eller?

RS
av RubenS
Någon som har erfarenhet av sportfjädrar från Lesjöfors, jag funderar på typen: 45 958 38 med 30mm sänkning.
Hur känns bilen med dom på?
Användarvisningsbild
av daSea
Har sänkt min V70II MY11 med motsvarande (Kilen Lesjöfors 30 mm). I början (första månaden och ca 100 mil) tyckte jag att det var riktigt stötigt. Brorsan hade dock tryckt i 3 bar i mina däck. Kör med 18" 235/40 och det kan ha bidragit en hel del till stötigheten också... Nu efter semestern och en del bilåkande samt sänkt däcktryck till ca 2,8 bar så känns det riktigt bra... lagom mjukt och inte så gungigt som innan sänkning.

Tänk dock på att lossa drivaxeln från hjulnavet innan du demonterar fjäderbenen fram. Själv gjorde jag inte detta när vi bytte och naturligtvis drogs den inre drivknuten isär, vänster fram... lossade drivaxeln från lådan, in till Volvo som satte ihop den igen, inhandling av växellådeolja (manuell låda) och hem igen för återmontering... Onödigt jobbigt!

Men det blev snyggt när det var färdigt...
Styrservo V70 2010

Du menar att han fick fel på den nya beh&ari[…]

Det där med att bränslepumpen går […]

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]