Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av broman
Hej kan man ha
225/40/18 på en v70 -10, Ev någon som har en bild på en som åker med den dimensionen ?
Bilen är ej sänkt.Och kommer det se bra ut med det? Eller Ok ut?

//Broman
Användarvisningsbild
av daSea
Det är inte helt ok nej. Bilen är typad för dimensionen 245/40/18. 40% av 225 ger en mindre däckprofil än 40% av 245, så hjulomkretsen blir för liten vilket i sin tur leder till att din hastighetsmätare blir missvisande. Hjulet kommer rulla en mindre sträcka på 1 varv och bilen kommer således ha en lägre hastighet än vad mätaren visar...

Vissa påstår att en 5% avvikelseregel gäller, men inte enligt Volvo när jag pratade med dem häromveckan. Bilen får framföras med de däckdimensioner den är typad för. Står i instruktionsboken vilka. Eller om bilmodellen helbilsgodkänts i efterhand med en annan däckdimension, av Volvo. Vissa av deras 18" fälgar levereras med 245/40 och några med 235/40. 19" med 235/40.
Användarvisningsbild
av Dogfight
Kolla upp belastningsindex på däcken också. På min V70 -my13 måste jag ha ett index på minst 97 på mina däck. Min bil e en black edition så hade 245/40 ?? 18 med belastning 97Y kommer inte ihåg bokstäverna mitt i beteckningen men var kanske ZR. Gissar att dem däcken du hittat kommer från en V40 eller liknande som e lättare.
minns jag rätt har t.ex v60 index 95 eller 96 då den e lättare.
Dogfight
Användarvisningsbild
av P210
Oavsett vad som gäller - skillnaden är inte så stor - 2,5% i rullomkrets (2002mm mot 2052mm) och 16mm på höjden!
Bara att räkna:http://www.knaggen.se/dackrakning.htm
Oftast skiljer det mer mellan bilens sommar och vinterdäck i dimension även om båda uppsättningarnas dimensioner står som typade för bilen!

Men det finns ingen anledning att köpa mindre däck varken ur förbrukning eller utseendesynpunkt!
Får man gummit billigt kan man väl nöta ned dom, men köper du nytt så finns det ingen anledning att frångå rek. dim.
Användarvisningsbild
av ER
Att Volvo säger en sak är ju förväntat, dom anpassar ju svaret efter vad dom själva kan erbjuda.
En god regel är att följa den gamla nationella +/-5% rullomkrets samt +/-15mm spårvidd regeln under förutsättning att däckena klarar bilens belastningsindex samt topphastighet(vinterdäck undantagna) och håller sig inom skärmkanter exkl. skärmbreddare osv.
Sen oktober 2006 har vi fritt val utöver helbilsgodkännadet som bygger på sunt förnuft.

http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... ragetecken
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... personbil/

Till grundfrågan: 225/40-18 har rullomkretsen 1943mm, 245/40-18 har rullomkretsen 1992mm så -5% på detta blir 1892mm så 225/40-18 med 1943mm är inom dom 5%, men skulle själv fundera på 225/45-15 med rullomkrets 2010mm så det blir ännu närmare rekommenderade fast hastighetsmätaren visar inte exakt, den visar redan för mycket, i mitt fall runt 8-10km/h och det är ju så att mätaren inte får visa mindre än vad den verkliga hastigheten är så att däckbytet som föreslås ökar diffen är ju inte negativt.
Har själv alltid kör på nationella reglerna(+/-5% rullomkrets samt +/-15mm spårvidd) och kommer så fortsätta då det aldrig givit problem och skulle det morras så kommer jag stoppa upp reglerna i halsen på dom som försöker motsätta sig vad jag faktiskt får göra enligt nya reglerna.
Om det finns alternativa dimensioner i godkännandet eller ej påverkar ju inte att du alltid kan köra på alternativa dimensioner som klarar nya kraven från 2006.
EDIT: Däremot priset kan vara relevant skäl att köpa smalare däck/alt högre profil då det kan skilja en del i pris på 4st sulor.
Senast redigerad av 1 ER, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Perra83
StefanN skrev:
broman skrev:

Och kommer det se bra ut med det?
Nej, det kommer se väldigt litet ut.
Håller med där. Det är inte kul när det ser litet ut.
av broman
Tack för svaren. Det va en som hade fälgar och däck begagnade
Som ville byta mot mina 17".
Men det set litet ut så skippar jag det.

//broman
Styrservo V70 2010

Du menar att han fick fel på den nya beh&ari[…]

Det där med att bränslepumpen går […]

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]