Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
först bilen: V70 II -08 2,5 D som gått 13000 mil och var på serivce för ca 10 mil sedan.

Felmedd: Motorsystem – service erfordras (gul lampa som inte släcks vid omstart)

Följande felkoder får jag upp när jag trycker på tripp & startknappen:
188
020
040
097

Jag ska till Motala i morgon (från Gbg) och undrar om man vågar köra?
Bilen går som den brukar, inte slö eller andra fel som jag märker av.

De verkar som om det är för mycket olja i motorn, det går kanske 1 cm övanför maxstrecket på oljestickan.
Ska försöka tömma ut någon halvliter ikväll, men är nyfiken på felkoderna.
Vet någon var man kan få info om vad dom betyder?
Ska ringa verkstaden imorgon och se vad dom säger men vill gärna veta vad ni skulle gjort eller
vilken erfarenhet ni har av samma problem.

Tack på förhand.
Pixeln skrev:
188
020
040
097
Hur använder man sig av det kommandot? Möjligtvis inget svar på din fråga men blev bara nyfiken :)
Volvordesign89 skrev:
Pixeln skrev:
188
020
040
097
Hur använder man sig av det kommandot? Möjligtvis inget svar på din fråga men blev bara nyfiken :)
Läste det i en annan tråd här, sätter i nyckeln, håller inne tripp mättar knappen och start knappen samtidigt utan att röra bromsen. Håll inne ca 20 sek eller till felkoderna syns i info rutan. Kanon tips som jag inte kan ta åt mig äran för...:-)
Gotlandsbästa skrev:Kod 188 betyder för hög oljenivå/för hög spänning oljegivare. Verkstan kan ha fyllt för mycket olja vid servicen.
Gul triangel är ingen fara att köra med, iaf till det dyker upp en verkstadstid.
Tänker som du, gult är ok att köra på ett tag.

Håller på att tanka ur någon halv liter olja så får se det släcks. Tack för hjälpen med översättningen av 188.
Nu har jag tankat ur 0.5-1 liter olja, det är fortfarande lite högt på oljestickan, över max strecket men inte så mycket.

Kan man reseta felkoderna genom att ta bort minuspole på batteriet? För att se om varningen kommer tillbaka.
Om det funkar, ska man låta de köra på tomgång vid första starten efter för att den ska ställa in tomgång osv.
Har för mig att svärfar gjorde det för att få tillbaka "inställningarna" efter batteribyte.
på din bil så är max oljenivå sänkt så från 6,2l till 5,7 så max är 2 3/4 på stickan så max nivå skall vara typ ett X under max strecket på stickan
Pixeln skrev:
Volvordesign89 skrev:
Pixeln skrev:
188
020
040
097
Läste det i en annan tråd här, sätter i nyckeln, håller inne tripp mättar knappen och start knappen samtidigt utan att röra bromsen. Håll inne ca 20 sek eller till felkoderna syns i info rutan. Kanon tips som jag inte kan ta åt mig äran för...:-)
Okej, tackar för infon.:)
hollan skrev:på din bil så är max oljenivå sänkt så från 6,2l till 5,7 så max är 2 3/4 på stickan så max nivå skall vara typ ett X under max strecket på stickan
Å f.n, då är det fortfarande kanske en liter för mycket olja i motorn, tack för det tipset.

P
Ser inte varför man ska bråka med detta på egen hand då det är ett uppenbart verkstadsfel. Hade jag varit dig med tanke på du behöver bilen idag så hade jag tagit mig direkt till verkstaden som gjort servicen och hängt på låset när mekanikerna kommer så får de ta din bil direkt (och komma med någon bra ursäkt också)

Är det den nyare motorn med 5 st tändspo[…]

Är inte skadade kabelstammar i motorrummet r[…]

Om du har tillgång till Vida så kan du[…]

Det kan ju vara läge att hälsa på […]