Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av helgonet1
Hej

Eftersom det har debatterats mycket om man ska byta olja lr inte på sin automatväxlade bil, så har jag idag gjort detta hos märkesverkstad. Kostade ca 3600:-. Mekanikern sade att det var bra att byta för den gamla oljan vart lite svart. Så detta tolkar iallafall jag som att det är bra att göra trots att Volvo själva inte rekommenderar detta på privatägda bilar. . :-)-)
av jite
helgonet1 skrev:Hej

Eftersom det har debatterats mycket om man ska byta olja lr inte på sin automatväxlade bil, så har jag idag gjort detta hos märkesverkstad. Kostade ca 3600:-. Mekanikern sade att det var bra att byta för den gamla oljan vart lite svart. Så detta tolkar iallafall jag som att det är bra att göra trots att Volvo själva inte rekommenderar detta på privatägda bilar. . :-)-)
Om oljan ska vara röd och den är svart, ja avgör själv :)

Jag tror nog inte att det är så att Volvo inte rekommenderar att göra det, det gör dom säkert, men däremot så ingår det inte i den vanliga servicen på privatägda bilar. Vad jag vet så rekommenderar dom att göra det i samband med service om man drar mycket släp/husvagn.

Att det skulle vara superviktigt på polisbilar/taxis men inte alls behövas på svenssons bil, nja, din bil är ju även bevis på att det behövs (om man vill den ska hålla 20k+ mil): oljan var svart.
jite skrev:
helgonet1 skrev:Hej

Om oljan ska vara röd och den är svart, ja avgör själv :)

Jag tror nog inte att det är så att Volvo inte rekommenderar att göra det, det gör dom säkert, men däremot så ingår det inte i den vanliga servicen på privatägda bilar. Vad jag vet så rekommenderar dom att göra det i samband med service om man drar mycket släp/husvagn.

Att det skulle vara superviktigt på polisbilar/taxis men inte alls behövas på svenssons bil, nja, din bil är ju även bevis på att det behövs (om man vill den ska hålla 20k+ mil): oljan var svart.
Husvagn/släp lr inte så bör man nog byta oljan efter ett visst antal mil, det är bara vad jag läst här på forumet. Innan sade mekken inget om det alls men när jag lämnade in den för byte och sen frågade han om hur oljan såg ut så sade han att det var bra att jag tog det beslutet men hade jag inte gjort det så hade den gått med samma olja än idag och framåt, det är iallafall min erfarenhet av det. :D
Användarvisningsbild
av MartinS
Ju för dessto bättre, polis och taxi har 6kmil intervall, så runt 10-12kmil på en lungt körd privatbil är väl vettigt. Jag bytte vid 11kmil på min xc60, och jag märkte skillnad efter bytet så det var ju verkligen dax även om det intr var något fel innan.
Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]

Utrustning XC60 MY22-25 - Köpråd

Ja du "säljaren" är helt[…]