Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ErikD52008
Tjenare
Nyregistrerad här för att bena ut mitt problem som jag har med min V70 d5 2008 som precis rullat 11400 mil.
Har fått ett missljud på höger sida i motorn som påminner om knackningar som följer varvtalet. Hörs dock ej på tomgång.
Hörs ej in i kupén men vevar man ned passagerarrutan så hör man det tydligt i alla fall om man åker längs en husvägg och liknande.

Bilen servades senast vid 9700 mil förra året i september så en 12000 service står för dörren. Min personliga servicetekniker har åkt med och lyssnat och han tror inget är "trasigt" då jag har samma prestanda i motorn som tidigare. Dock vill jag inte åka runt med detta oljud.
Har semester nu och har åkte en del bl.a. Fram och till baka till Sthlm och Göteborg från Örebro i rask takt. Missljudet fanns inte där innan semestern utan reagerade på det när frugan åkte till affären härom dagen och jag stod på garaguppfarten och hörde knacket, jävla skit :???: :-(O)

Någon som har en idé på vad det kan röra sig om?

Med vänlig hälsning, Erik
av Cox
Japp det gör dom jag lovar, hade en Mondeo bensinare som rullen var slut på.
Den bilen lät som en diesel, knackade och levde om.
av ErikD52008
Cox skrev:Japp det gör dom jag lovar, hade en Mondeo bensinare som rullen var slut på.
Den bilen lät som en diesel, knackade och levde om.
Ok, spännrulle skall bytas på 12000 mila servicen om fyra veckor så det lär väl visa sig. Tycker dock det låter mekaniskt hamrande. :???:
Hoppas på spännrulle så det inte är något knas i motorn
av Cox
Skulle se till att byta den snarast, rasar rullen kan multiremmen trassla in sig till kamremmen = motorras
av ztaffans
Aggregatremmen och spännrullen skulle varit bytt på 9000-mila servicen :-O) , så vänta inte med det.
av ErikD52008
Cox skrev:Skulle se till att byta den snarast, rasar rullen kan multiremmen trassla in sig till kamremmen = motorras
Ok vad finns det för andra tänkbara fel mån tro?
Styrservo V70 2010

Du menar att han fick fel på den nya beh&ari[…]

Det där med att bränslepumpen går […]

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]