Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kottens60
Tjena!
Tänkte lite på det här med automatisk nivåreglering! Om man köper en xc70 då "borde" man väl försöka hitta ett ex med just detta, eller?
Eller har alla xc70 detta orginal?
För tänker att om man ska ha en "hög" bil så vill man ju att den ska vara så även när bilen är fullpackad! Och till min sista funderingar, ni som har nivåreglering är det något som funkar bra eller krånglar skiten och man märker ingen skillnad? Och det sista, kan man eftermontera själv/ hos Volvo för rimliga pengar?

Tack alla ni kunniga på förhand!
av rid54
Som (iofs före detta) ägare av en Volvo med nivåreglering (Nivomat) kan jag bara lovorda funktionen. Rätt läge på bakvagnen oavsett last eller släpfordon, alltid samma komfort. Kan inte se nåt negativt med systemet, utom MÖJLIGEN att det kostar att byta Nivomaterna. De hade tröttnat vid 32000 mil, men de var då det enda större problemet med bilen, så det kändes helt rätt att fixa detta trots att det blev lite $$... Väl på plats kan man glömma dessa komponenter och njuta av funktionen. Eftermontage är lite kinkigt, då fjädrarna på bilar som levereras med systemet är annorlunda än på de som har vanliga stötdämpare.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Håller med föregående talare. Det är riktigt bra - även på en lägre bil. Dessutom har du en bil som är säkrare även vid tung last då bilen inte sjunker ihop så dramatiskt bak med alla negativa konsekvenser det har. Det är som med automatisk avbländning av backspegeln - man glömmer av att man har det tills man kör en bil utan och märker vilken stor skillnad det är.
av 5cylindrar
Hur ser egentligen den tekniska lösningen ut för nivåreglering? Någon som vet hur det egentligen fungerar? Är det dämparna som pumpas upp med luft vid behov eller något annat. Blir dämpningen stötigare vid last eller bibehålls komforten? Om komfort påverkas kanske det inte är givet att man vill ha nivåreglering trots hög last?
Användarvisningsbild
av AWWD
På min XC70 gick en nivåregleringsdämpare sönder innan 9000 mil, synligt utvändigt läckage med efterföljande uppbyggnad av damm och skit. Efter ett tag dök det även upp ett dovt "kluckande" ljud baktill i kupén. Till historien hör också att min förra bil V70 AWD -03 med Nivomat, också fick samma problem ungefär vid samma miltal...

Dämparna görs av Sachs, men kan inte köpas någon annanstans än via Volvo. För ett år sedan tog de ca 11 200 kr/par för dämparna + arbetskostnad.

Beställde två dämpare från Volvopartswebstore i USA. De skickar gärna till Sverige. Betalade med kort, snabb och bra kommunikation. Med frakt kostade två dämpare ca 5 600 kr (inkl två nya M16 bultar som jag också beställde). Det tog någon vecka för dem att få hem dämparna (kanske skulle beställas från Sverige...).

Skickades sedan med FedEx, tog bara några dagar till Sverige. Antog att tull/moms sannolikt skulle tillkomma, speciellt när det går med FedEx, vilket det också gjorde med 1 600 kr, totalt alltså ca 7 000 kr för två dämpare, 4 000 kr mindre än lokalt pris.

Enkel montering, allt nås från hjulhuset. Två M6 upptil, en grov M16 bult nedtill (underlättar med slående mutterdragare för att få loss dem, svår vinkel om man inte har bilen på lyft och de är dragna med 175 NM). Dämparna levereras ihopspända med plastband, klipp detta först när du har dem i läge med nedre bult på plats.

Den läckande dämparen var helt slut, kändes som en cykelpump.

/awwd
av JE Jr
Nja, nog ska väl nivomaterna dras med mer än 175Nm? 175 gäller för vanliga dämpare. Tror förresten inte att det är så lätt att byta mellan vanloga o nivo, för bakre länkarmarna skiljer. Tror det är nedre dämparbulten som är grövre på nivo.
Användarvisningsbild
av apersson850
Nej, XC70 har inte detta som original. Nivåreglering kan inte kombineras med Four-C aktivt dämpningssystem, så i grundkonfigurationen finns varken det ena eller det andra.

Hade tidigare en 854 Turbo med Nivomat. Fungerade utan reparationer i 50000 mil.

Ja, nivåreglering gör en märkbar skillnad, speciellt om man drar släp och har packning baktill samtidigt (tänk husvagnssemester). Det märks på bilarna att de trycker ifrån bättre baktill när det är tungt lastat, men annars märks ingen skillnad.

Som antytts ovan är det inte bara att byta rakt av på en XC70, då även fjädrar och infästningar är annorlunda om man har nivåreglering. Skall alltså helst beställas vid nyköp av bilen. Efter att ha haft nivåreglering på en bil köper jag aldrig nya utan.

Funktionsprincipen beskrivs bra om man följer länken till tillverkarens websida.

Ja inte har den ventilerade stolar heller syns p&a[…]

Tinol löste du felet?

Transmissionsolja till M66

Det jag med säkerhet vet är att det st&a[…]

Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]