Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Hej, fortsätter skriva här. Jo så här ligger det till. Min lilla älskling slog över till 28000 nu när jag var i Skåne. Har kört 3500mil dem senaste 13 månader. Om 4 tusen mil är det kamrem & en vanlig service innan dess. Min bättre hälft & jag har beslutat att byta vår kära XC70 MY06 D5 mot en V70 T6 AWD.
Nästa år kommer jag säkert köra upp emot 4 tusen mil. Då måste man åka med stil :mrgreen: Att jag valde just T6 versionen är dem som jag förstått det, bättre & billigare service, Skatten är hälften mot nu. Sen är ju körupplevelsen flera divisioner högre än i D5. Har en lista som jag helst vill att bilen ska matcha ihop med. Har hittat en bil. Skrev till dem. :-)-) Får se vad dem bjuder för våran.
Om vi tar my08-tidig my10. Med 285hk. Något man ska se upp med? Här tänkte jag vid ett ev köp köpa Polestar. För er som har erfarenhet av Polestar, hur går motorn? I D5an har jag någon jävla diesel box, felkoder & det rycker & hackar. Folk tror väl att jag inte ens har kör kort. Så illa kan det vara. Så, finns det några biverkningar med Polestar?
Tror att Polestar åker in även i en 305hk ;-// Bilkörning ska ju vara roligt :mrgreen:
Bränsleförbrukningen är jag inte så jätte oroad för. Hade en XC90 2,5T för några år sedan. Den var törstig. Men nu har jag hört att 0,8 på landsväg är inga problem. & just landsväg & motorväg är det jag kommer sitta & njuta i bilen 8)
Något negativt att känna till om MY10-MY12?

Tacksam för alla tankar & tips. Inga övertalnings fraser. Bilmodell & motor är redan bestämt!!!

// Peter
Användarvisningsbild
av MartinS
Polestar är ett måste, det blir en helt annan bil!

/Martin
Användarvisningsbild
av hollan
Volvomotor!
av perhall
Kul att du väljer en bensinare för som jag har skrivit några gånger, ju mer man kör, desto mer glädje har man ju av en kul motor!
Har läst här ett par gånger att Polestar är särskilt effektfullt för 286 hk T6 och att den tom i någon del av effektregistret levererar mer än 304 hk T6 AWD (ej att förväxla med 304 hk T6 FWD, men den är ju ej aktuell här...).
Förmodligen får du mer än du borde för din XC70 (Ocean Race och XC70 är populärt) som ju efter så många mil och attacker från en dieselbox är ett tveksamt köp. Och du köper T6 förmånligt - blir bra det här!
PH
Användarvisningsbild
av Krollspell
Gotlandsbästa skrev:
valln skrev:Roligt skrivet, är T6 en volvomotor i grunden?
Tror det är en Ford motor :cry:
Senast redigerad av 1 Krollspell, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Krollspell
Gotlandsbästa skrev:
valln skrev:Roligt skrivet, är T6 en volvomotor i grunden?
Tror det är en Ford motor :cry:
Nej, det är en svenskkonstruerad, byggd motor. Den t o m fick utmärkelsen som en av "världens bästa motorer" när den presenterades inför my 11.

http://www.dn.se/motor/nyheter/volvos-n ... sad-i-usa/
http://www.bytbil.com/nyheter/sv8yakyg/
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Du har ju inte så många bilar att välja på, ganska ovanliga. Jag hade naturligtvis först letat efter MY12, både uppgrad. motor + sensus - MY11 med uppgrad. motor och lilla facelift - MY10 med gamla motorn och lilla facelift. Äldre hade jag undvikit helt. Polestar är klart man petar i, det är en tung bil med sliromat som trollar bort hästkrafter.

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]