Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av euro0192
Hejsan

Är det någon som har, eller har provkört denna kombination? Hur funkar denna motor med denna bilmodell, prestanda och förbrukning?
Någon som har erfarenhet? Dela gärna :)

Tack på förhand :)
av htchd2
kan tala för en s40 1.8f då jag sj kör en sån ibland, ingen prestanda i bilen men är endå glad för soppan den drar jämfört med min t6:a, för en s40 är det oki men skulle inte rekomendera den till en bil stor som s80
Användarvisningsbild
av börne
Är ju bara att kolla alla trådar som gäller V70 med den motorn, är ju same shit fast utan lite extra lastutrymme.

Själv är jag helnöjd med min S80, fast har ju inte den motorn som jag själv förövrigt aldrig skulle välja då den är för trött för mig.
av Rådlös
2.0F finns ju i V70, så det är ingen omöjlighet. Men mycket kommer an på vad du förväntar dig av bilen. Brukar du köra som en biltjuv, alltid vara först ifrån rödljusen, tycka att det är viktigt att spruta grus (vad nu det skall vara bra för?) etc. etc, då skall du nog välja en bil med större motor. Framförallt om du tänker dra husvagn eller båt med bilen.
I V70 är den 5-växlad manuell, men det hade mycket väl kunnat vara en sjätte växel eller OD. 100 km/tim är ganska exakt 3000 varv/min på femmans växel.

Min V70 2.0F -08 drar 1,18 L/mil i genomsnitt. Alltid på E85.
Naturligtvis kan du dra en släpkärra till kommunens tipp några gånger på året. Och du kan även spruta lite grus, men vad nyttar det? Du kan även göra "flygande omkörningar" på femmans växel utan att segdra något märkbart, men bilen har en sådan utstrålning att man tror den mår bättre av lugn och jämn fart.

Den är pålitlig och startar utan något problem även i den strängaste kyla. (Har prövat -27°C) Men det finns ju fabriksmonterad motorvärmare i alla FFV. Se till att du får med kabeln om du är spekulant på en begagnad.

Bara ett förtydligande tillägg om någon undrar eftersom det nämns här i tråden. 1.8F och 2.0F är samma motor. 2.0 har bara större cylinderdiameter.
Användarvisningsbild
av börne
Rådlös skrev:100 km/tim är ganska exakt 3000 varv/min på femmans växel.
Stor skillnad... vet inte exakt vad min varvar i 100... men i 90km/h varvar min 1400 på sexan. Är det inte jobbigt med så pass högt varv redan i 100?

Sen är ju inte den lilla motorn jämfört med den jag har speciellt mycket snålare så jag valde helt bort 2,0F när jag letade bil.

2.5T man 231hk/4800 340Nm/1700-4800

Stad. 12,5

Landsv. 6,3

Bland. 8,6

2.0F man 145hk/6000 190Nm/4500

Stad. 11,4

Landsv. 6,5

Bland. 8,3
av nicke37
Har bytt fr V70 2.0f till en drivE 2012. Hade eg inga problem med f:en, men driven är 10 ggr skönare att köra. Särskilt vid långa körningar.
av Linqid
Har tidigare haft en 2.0F med manuell låda. Helt ok basmotor, fungerar utmärkt i vardagen och dricker inte några större mängder om man kör normalt (men inte heller snål). Givetvis inga fartresurser att tala om, och att ta sig ut på påfarten till en 70/90-väg på fyran är inte att tänka på. Som motor rätt kul i grunden, gillar varv!

Minus är att den är förhållandevis surrig i motorvägsfart (tänk er en symaskin som är överbelastad) och att man ibland kan sakna lite kraft, men det var inget som störde mig i vardagen nämnvärt.
av erhug
Den som är ute efter 2.0F tycker jag ska leta efter PS lådan. Motorn blir mycket trevligare med denna, visst den är fortfarande inget fartmonster men motorvägskörningen blir behagligare. PS lådan når 3000 rpm runt 117 km/h på 6:ans växel, allt under den hastigheten funkar bra.
Sålde just vår V70 2.0F PS som varit en familjemedlem sen 09, överlag jättenöjd med bilen. Vi körde alltid etanol och hade så många andra inga problem, dock alltid noga med värmaren.
Billig att köra, låg skatt enda - är att servicen är lite dyr. Kom ihåg att kolla så att växellådsoljan är bytt vid 8000 mil annars kan det bli ett dyrt köp.......
av perhall
Jag tycker inte 2,0F är så dålig som den beskrivs här.
Under vissa typer av körning är en 2,5FT nästan lika snål men en 2,5FT är generellt törstigare. För taxi ca 20% mer (1,7-1,8 mot 1,4 E85).
Den är ju varvvillig och inte så tom i botten som D2, D3, T4 (med vissa variationer mellan årsmodeller). Den är billig att köpa. Billig att serva (varför dyr??). Lätt i nosen och ger bilen balanserade vägegenskaper.
PH
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag kan bara hålla med. Jag har visserligen inte haft någon 2,0F men kört Volvo med den motorn i taxi många mil. dessutom har jag haft en 1,8F i fyra år. De som kritiserar dessa motorer är de som vill ha "klös i spisen". Vad jag kan läsa så finns inga andra saker som det anmärks på. Det går att leva utan att vara först iväg vid rödljusen. Den enda kritik jag har är att det fattas en 6:e växel på de manuella.

Styrpinnen passar i ett hål i stålf&au[…]

Värdering 242

Tjena! Är ny här och skulle behöva […]

Innebär det att jag stryper tillförsel[…]

Då är vi på samma spår. Had[…]