Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rage
Idag på varmaste dagen hittils har bilen börjat bete sig lite skumt.
Åkte över till andra sidan av stan för att hälsa på päronen och lät bilen så parkerad ca 60 min i solen.
När jag skulle åka fungerade inte radion, det bara sprakade lågt och musiken hördes svagt med fast knappt att det gick att urskilja den.
Omstarter, av/på med tändningen hjälpte ej och det spelade ingen roll om det var radio,usb eller aux.
Det konstiga var dock att telefonen fungerade i bilen och det gick fint att prata.

Efter 30 minuters körning hoppade den igång igen och fungerar nu normalt.
Stannade och plockade upp sambon och dottern och körde hem.
När jag då har slagit av motorn och tar ut nyckeln/dosan så kommer det upp "rattlås service erfodras" och ratten låstes ej.
Testa att dra igång motorn igen och sen stänga av och då var det normalt igen.

Någon som varit med om något liknande? Känns spontant som värmeslag eller dålig elektronik/lödningar någonstans.
Bilen är en V70II -09. 2.5 FT
Användarvisningsbild
av AndreasHo
Lås grejen har jag varit med om ett flertal gånger och Volvo säger att det är tändningslåset som behöver bytas själva modulen där man stoppar i nyckeln, sen när det gäller radion så har det hänt att man startar den men det går inte att höja eller sänka volymen och då har det alltid hjälpt att starta om bilen.
av Rage
Var ute i eftermiddags och körde 10 mil och allting fungerade utan problem.
Så det måste ha varit en tillfällighet att båda sakerna kom igår ungefär samtidigt, jag tog för givet att det var värmen :oops:

Intressant att veta att det verkar vara något strul för vissa med tändningslåset, bra att ha i minnet om det krånglar oftare.
av Rage
Hoppades på att det var något tillfälligt men tyvärr verkar det ej så. Tog med mig familjen och vi åkte till Bromma blocks och handlade i 2 timmar. Kommer ut till en stekhet bil där termometern visar 42 grader och skall starta. Bilen meddelar "rattlås, Försök igen" samt "Vrid ratten starta". Ingenting funkar, lossat batteriet, kollat säkringar samt gjort 50 försök att starta men bilen vill inte alls. Allt annat fungerar. Så det blev bärgning till Upplands motor så får jag kontakta dem på måndag och se vad det tror.

Bilen verkar tro att rattlåset är i fast det inte är det. Hittade en liknnde tråd som var ganska precis 1 år gammal med samma problem. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=96145
av llesrof
apersson850 skrev:Sånt händer i dagens genomdatoriserade bilar. Det har inte med värmen att göra utan kan hända när som helst.
Men det beror fortfarande på något. En dator gör inte så utan anledning.
Användarvisningsbild
av joel80
Fick du pröjs allt själv?? Du köpte väl bilen strax innan vintern? Ingen garanti eller goodwill från firman? Nästan så du skulle kolla lite på konsumentköplagen... dock lite jobbigare då det gått över 6 månader.. bevisbördan för att det skulle kunna räknas som ett ursprungsfel ligger ju på dig då istället..

Fick du nått svar på varför radion gjorde som den gjorde?
Användarvisningsbild
av apersson850
llesrof skrev:
apersson850 skrev:Sånt händer i dagens genomdatoriserade bilar. Det har inte med värmen att göra utan kan hända när som helst.
Men det beror fortfarande på något. En dator gör inte så utan anledning.
Nä, men anledningen kan ju också vara ett programfel, så att en omstart fixar till det. För stunden.
Smäller höger fram

Senaste nytt, på bilsemestern långt he[…]

Det kan vara lite krångligt att veta p&arin[…]

Oki , be at dom letar efter RTTI patch , det var […]

Kopplingspedal knarrar

Provat att smörja själva pedalen? Fukt e[…]