Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Laren
Hej alla...

Har köpt en V70 2.5 FT från 2011.
I instruktionsboken står följande rad:

"Flexifuel kan köras på valfri 95-oktanig blyfri bensin, alternativt bioetanol E85, samt alla möjliga blandningar av dessa två bränslen"

Vad betyder det i verkligheten? Kan man blanda hur som helst eller är innebörden en annan?

Jag har läst i forum att man inte ska blanda bensin och etanol, tex 50/50 el 60/40 utan vänta tills tanken är ganska tom innan man byter drivmedel och sedan köra väldigt lugnt ca 15 minuter för att motorn ska ställa om sig.
Vad stämmer?

/Johan :D
Användarvisningsbild
av Sceptic
Laren skrev:
... utan vänta tills tanken är på reserven innan man byter drivmedel och sedan köra lugnt minst 20 minuter för att motorn ska ställa om sig.
/Johan :D
Detta stämmer.
av rid54
Omställningen kallas "adaption" och innebär att styrsystemet för motorn anpassar sig till den gällande bränsleblandningen, en sorts grundinställningar måste anpassas beroende på bränslets luftbehov vid förbränning. För jämn och bra prestanda och optimal bränsleförbrukning är det nog enklast att försöka undvika adaptioner genom att inte byta bränsleblandning "hela tiden", utan hålla sig till endera.
av Rådlös
Man kan väl säga lite om denna adaptionen, om du nu behöver göra en sådan. Du tankar upp med det bränsle du avser att använda. Sedan skall du köra ca en kvart eller ett par mil i lugn landsvägsfart. Avbryt inte denna färden med att stanna motorn. Då får du börja om från "noll" igen för att adaptionen skall bli fullständig.
När du har gjort adaptionen t.ex på E85 behöver du inte tänka på det något mera så länge du kör på just E85. Och eftersom det är ett fungerande bränsle så finns det ingen anledning att ändra på något.
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
Jag kör blandat med min V70 T4F -12
Dvs jag kör etanol 4-5 tankar och sedan en bensin och det mest för att få lite extra smörning samt
blåsa rent spridarna. Fick rekommendationen att göra så för att undvika ihopsatta spridare.
Jag brukar köra ner till reserven innan jag byter bränsle och sedan 20 minuters lugnt körning för adaption.

Fel, Rätt?
av rid54
Alltså, detta med "smörjning" och annat med att köra på bensin då o då verkar mest mytiskt. Det är ju ändå 15% bensin i E85 och alla ingående komponenter i bränslesystemet ska ju hålla för etanol. Jag skulle inte hålla på o byta om jag inte vore tvungen.
Användarvisningsbild
av P210
"Flexifuel kan köras på valfri 95-oktanig blyfri bensin, alternativt bioetanol E85, samt alla möjliga blandningar av dessa två bränslen"
Exakt! jag har haft två etanolbilar som jag kört till 85-90% på etanol, men jag har testat alla blandningar, tex 30/70, 50/50 70/30 mellan etanol och bensin, främst vintertid då etanolen varit dyr gentemot bensinen och främst för att se om någon "blandning" gått billigare än den andra räknat i förbrukning/kronor per liter.

Har aldrig märkt att det behövdes några 20min lugn körning för att ställa om sig, tex efter en tank bensin tar det max en minut innan färddatorn visar att rätt räckvidd för en tank etanol etc.
En flexifuel:are ska väl vara just flexibel, och en modern motor som mäter tex lambdavärde kontinuerligt måste ju kunna anpassa bränsletillförsel/värden flera ggr per sekund, borde inte ta så lång tid att fatta att det kommer en ny blandning ur tanken...?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ja i broschyrerna står det ju att det finns datorkraft att läsa av alla givare 1000 ggr/sek med allt från knacksensorer, tändning till lambda och bränsleblandning osv. Och sedan i realtid reglera utifrån dessa, varför skulle man då lägga in en fördröjning på 15 min?
av Rådlös
Ja, man kan undra över detta. Men faktum är att det står så i instruktionsboken. (Jag försöker hitta instruktionsboken på Volvocars, men dom tycks ha tagit bort den?)

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]