Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Funderar på om det finns någon automatik kring den elektroniska handbromsen. Var med om en konstig sak, parkerade bilen på en parkeringsplats och skulle snabbt in och handla en Stanmore Marshall högtalare (skriver ut det bara för att ge ett litet tips på kanonbra BT högtalare).det var en mycket svag lutning och när jag parkerade hörde jag bromsen gå i utan att jag gjort något. Tänkte inte mer på det utan postade i växel och rusade in, köpte och glad ut för att se bilen sakta rulla bakåt. Den hade rätt sig ett par meter, inte mer, ingen annan i närheten Tack o lov. Öppnar bilen och ingen handbroms är i... växeln la jag ur och i igen reflexmässigt och troligen hade jag petat i trean... men det märkliga var att jag och även sonen hörde ljudet från handbromsen.

Finns det någon automatik? Hur aktiveras den i så fall?

Lite mystiskt var det.
Ok, tack så långt. Vi måste ha hört något annat ljud, har försökt höra mig för och jag får heller ingen uppfattning om annan automatik än att den släpper själv som ni skrev. Får bli noggrannare att trycka in knappen när jag parkerar i någon lutning.
Ingen automatisk aktivering av parkeringsbroms finns.
Det du uppfattat som en aktivering är en adaption för slitage på belägg och skivor, parkeringsbromsen ansätts och lossas om den inte använts under en viss sträcka (osäker men tror det är 1000km) detta sker direkt efter motorn stängs av.
Sun skrev:Ingen automatisk aktivering av parkeringsbroms finns.
Det du uppfattat som en aktivering är en adaption för slitage på belägg och skivor, parkeringsbromsen ansätts och lossas om den inte använts under en viss sträcka (osäker men tror det är 1000km) detta sker direkt efter motorn stängs av.
Precis det var det vi hörde. Problemet löst!
Inser därmed också att jag slarvar med motionerandet.
Tack för hjälpen.

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]