Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en Volvo V70 2011. Förra året bytte jag blinkersglas på backspeglarna för dessa var spruckna och det läckte in lite vatten. Såg redan i våras att de hade börjat spricka igen och det hade börjat komma in fukt. De höll i knappt nio månader och är nu rejält spruckna igen. Ska tilläggas att jag inte bytte dessa själv utan hos en Volvo-verkstad i samband med service för jag hade i baktanken att det kanske skulle spricka igen och då kan de inte skylla på min montering.

Jag tycker att jag kan kräva två nya glas! Vilka åsikter har ni om det?

Uppdatering:
Pratade med en större Volvo-verkstad häromdagen och de återkom idag och jag får nya glas på "garantin" eftersom de knappt höll i nio månader. Förhoppningsvis håller dessa bättre men det verkar vara ett litet återkommande problem med spruckna glas.
Senast redigerad av 2 pjaar, redigerad totalt 0 gång.
Jag har samma på min 2010:a.
Min V70:a har rullat 183000km utan sprickor på något "plastglas" använder inte avfettningsmedel på dessa. Jag har hört att det kan vara tensiderna i avfettningsmedlen som orsakar dessa krackeleringar. Dessa problem finns i andra applikationer också t.ex. inom medicinteknisk utrustning som jag känner till.
Ska gå tillbaka till Volvo och be om nya glas. Tycker att det ska hålla och såg redan sprickbildningar i våras. Betalade glasen plus jobbkostnad förra gången. Ser inte att Volvo skulle ha något att säga till om. Har inte använt några medel eller kört mot. Slutar säkert med att man får betala glasen ur egen plånbok.
Min granne jobbar på Volvo och har varit med och utvecklat backspeglarna. Jag har samma problem på min V70 2010. Han säger att leverantören i UK slarvade med att härda plasten i ugn efter tillverkning. Tydligen gör härdningen att mickrosprickor försvinner.

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]