Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BM
Hej.

Mina kromlister runt sidorutona börjar bli matta och tråkiga.
Jag antar att dessa går att polera upp men hur och vilket/vilka medel?

/BM
Användarvisningsbild
av Anders E
Klassiskt tips, testa Autosol.
Börja lite försiktigt på en lite bit.
Blev resultatet bra så kör på.
Användarvisningsbild
av Hanzon
Jag har använt Meguirs nxt generation all metal polysh till bl.a. ändrören och resultat blir väldigt bra, kanske fungerar till kromlister också.
Autosol är ett bra förslag också enligt tidigare inlägg.
Användarvisningsbild
av TomK
BM skrev:Hej.

Mina kromlister runt sidorutona börjar bli matta och tråkiga.
Jag antar att dessa går att polera upp men hur och vilket/vilka medel?

/BM
Bra fråga. Jag har samma problem, listerna är liksom "mjölkiga" och jag provade med "Turtle Wax Silver Chrome" (http://www.jula.se/kromglans-silver-chrome-300ml-629044)
Funkade inte alls. Blev nästan ännu mattare faktiskt.. :roll:
Användarvisningsbild
av Ostbåge
Jag tyckte autosol funkade sådär... Gick liksom inte "in" i listerna på ett bra sätt? Kanske för snål med poleringen?

Nån annan som har nåt tips som funkar?
av BM
Hej igen.

Håller med dig TomK. Listerna har fått ett mjölkigt utseende.
Jag kommer imorgon ringa till min personliga servicetekniker för att se om han har något svar.
Återkommer när jag fått ett svar.

/BM
Användarvisningsbild
av TomK
BM skrev:Hej igen.

Jag kommer imorgon ringa till min personliga servicetekniker för att se om han har något svar.

/BM
Kanon! :-)-)
Ser fram emot att åtgärda listerna.

Annars är ju ett alternativ att plastdip:a dem i t ex mattsvart, om man nu gillar det. Blir nog snyggt om man har en vit eller silvergrå bil, men jag har svartmetallic så frågan är hur det matchar.
Plastidip är kanon, sprayade taklisterna på en 850 med det, såg ut som ny. Listerna hade börjat flagna så jag pillade bort all plast/färg och drog på 3-4 lager.
Användarvisningsbild
av ER
TomK skrev:

/BM

Annars är ju ett alternativ att plastdip:a dem i t ex mattsvart, om man nu gillar det. Blir nog snyggt om man har en vit eller silvergrå bil, men jag har svartmetallic så frågan är hur det matchar.
Plastidip är kanon, sprayade taklisterna på en 850 med det, såg ut som ny. Listerna hade börjat flagna så jag pillade bort all plast/färg och drog på 3-4 lager.
Ser ju minst lika bra ut på svart som ljus färg. Kolla på railsen vilka normalt är mattsvarta.
Kolla här på Sport My15, svara lister på svarta bilar.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
Synd på nedre delen av bakljusena bara, skulle varit röda, inte kromaktiga så hade jag varit odelat 100% för uppgradering även bak.
Användarvisningsbild
av TomK
ER skrev:
TomK skrev:

/BM

Ser ju minst lika bra ut på svart som ljus färg. Kolla på railsen vilka normalt är mattsvarta.
Kolla här på Sport My15, svara lister på svarta bilar.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
Synd på nedre delen av bakljusena bara, skulle varit röda, inte kromaktiga så hade jag varit odelat 100% för uppgradering även bak.
Har du rätt i! Mina rails har dock "aluminium-färg" så då skulle jag behöva Plastidippa dem också..
Håller med dig angående face lift-bakljusen, men vad f-n man kanske kan testa att "dippa" även nedre kromkanten på dem i mattsvart så fall! :wink:
Farthållare v40 -13

Hej, Jag har exakt samma problem med min farth&a[…]

Elbilsbolaget Tesla avslutar produktionen av mode[…]

Jag har hört om en del problem med dom fö[…]

Återkommande värmeproblem

Blockerat kupévärmar element före[…]