Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cryqer
Tjena!

Igårkväll när jag var ute och åkte så plingade det till och så stod det "Försämrad motorprestanda" och ett orange informationstecken.

Vad är vanligaste orsaken till detta? Det är en 2.5ft motor årsmodell -10.

Ojämn tomgång och ingen ork vid gaspådrag.
av Jöns
Jag fick samma på min för något år sedan. Då var det dålig kontakt/beläggingar på stiften i kontaktdonet till trotteln. Detta gjorde att felkoder sattes och motorn limpade.
Jag lossade och satte på kontakdonet några gånger och inte haft problemet sedan dess.
av Micke22
Denna tråd kommer jag att följa...

Hämtade min "nya" T4F MY12 nu i förmiddag, åkte 15 mil med den innan jag fick meddelandet "Försämrad Motorprestanda" i displayen. Vad i hela fridens värld orsakar detta?
av Cryqer
Micke22 skrev:Denna tråd kommer jag att följa...

Hämtade min "nya" T4F MY12 nu i förmiddag, åkte 15 mil med den innan jag fick meddelandet "Försämrad Motorprestanda" i displayen. Vad i hela fridens värld orsakar detta?
Ajaj! Inte kul, själv såg jag bara tusenlapparna flyga iväg framför ögonen på mig när jag läste på displayen. Hur beter sig bilen för dig?
av Micke22
Köpte bilen på ett väl renommerad företag 25 mil hemifrån (icke Volvo handlare), har provkörd bilen 2 gångar utan att det varit några som helst problem, och den gick som en klocka första 15 milen.
Då stannade vi för lunch och när vi skulle vidare var den svår att starta + att den gjorde precis som du skrev i inledningen. Efter ett par mil stannade vi till igen och då var det nära att vi aldrig fick gång i den igen.

Fyllde helt upp med bensin men det hjälpte inte ett smack.

Bara att vänta tills måndag morgon tyvärr och hoppas att det inte är något "farligt" - köpte bilen eftersom semestern börjar nästa helg där tanken är att åka söderut i Europa i "nya" bilen
av Cryqer
Micke22 skrev:Köpte bilen på ett väl renommerad företag 25 mil hemifrån (icke Volvo handlare), har provkörd bilen 2 gångar utan att det varit några som helst problem, och den gick som en klocka första 15 milen.
Då stannade vi för lunch och när vi skulle vidare var den svår att starta + att den gjorde precis som du skrev i inledningen. Efter ett par mil stannade vi till igen och då var det nära att vi aldrig fick gång i den igen.

Fyllde helt upp med bensin men det hjälpte inte ett smack.

Bara att vänta tills måndag morgon tyvärr och hoppas att det inte är något "farligt" - köpte bilen eftersom semestern börjar nästa helg där tanken är att åka söderut i Europa i "nya" bilen
Ah surt :/ jag ska till Öland med flickvännen. Dock vecka 32. Men det vore ju surt om semesterpengarna skulle behöva gå till reparation!
av Micke22
En uppdatering - försökte starta bilen i morse och efter 2 försök kom den igång.
Går extremt dålig och den ryker som en skorsten (vit rök) + lukter oförbränd bensin.

En tanke - när vi skulle åka från handlaren var tanken så gott som tom, frågade om det var meningen och han fick en av killarna att fylla på lite "så ni kommer till närmsta tank i alla fall". När han kom tillbaka med bilen var tanken halvfull.
Kan det var så att de fylld på diesel av misstag, kommit på "fan det var fel" och därefter fylld på med bensin eller etanol?
Jag misstänker att handlarna helt generellt tömmer inkommande bilar för bränsle och teoretiskt kan man då få i diesel?

Jag hittade en text där det står såhär:

Att göra tvärtom och tanka diesel i en bensin- eller E85-bil är omöjligt på en bensinmack, dieselmunstycket går inte ned i påfyllningsröret. Skulle du ändå på något sätt, till exempel via en bränsledunk, lyckas få i diesel i tanken är situationen inte alls lika allvarlig som det omvända.

Det som händer är att bilen går väldigt illa, blir orkeslös och ryker som en skorsten innan den efter en liten stund stannar helt. Men några allvarliga motorskador uppstår normalt inte.

Det är exakt så bilen gör!
av Denesfay
Cryqer skrev:Tjena!

Igårkväll när jag var ute och åkte så plingade det till och så stod det "Försämrad motorprestanda" och ett orange informationstecken.

Vad är vanligaste orsaken till detta? Det är en 2.5ft motor årsmodell -10.

Ojämn tomgång och ingen ork vid gaspådrag.

TommyP86 skrev:http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=93596

Jag fick aldrig något meddelande om "Försämrad motorprestanda" dock. Men det kanske kan hända i samband med fel i adaptionen som jag hade. När det blir "mer fel".

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]