Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Baudolina
Hej!

Har en V70 disel från 09.
Plötsligt dök det upp "Sotfiltret fullt" på displayen. Gjorde som handboken sa, körde en massa, men blir inte av dem felmeddelande. Läste här någon stanns att det kan vara så att det är överfullt och behöver bytas. Det konstiga är att meddelandet inte finns hela tiden, utan kommer upp ungefär varannan gång jag kör. Konstigt eller normalt?

Sen, precis när jag stänger av motorn, står det i displayen "Boka tid för service". Detta meddelande syns inte när man kör, utan bara när man stänger bilen?

Vad kan detta bero på? Vad koster det att byta filtret? Bilen rullar förövrigt som en klocka, men märker inte av minsta lilla problem när man kör.

Har bokat tid på onsdag på Bilia, men skulle helst vilja ha en aning om vad felet är så det inte är datafel eller nåt.
Senast redigerad av 1 Baudolina, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Verkar ju vara ett vanlig fel att tryckgivarna går sönder ger fel värden så datorn tror att filtret är fullt även om det inte är det.
av Baudolina
Aha, tryckgivarna? Kanske bra att säga det till verkstaden så de kollar det först och inte byter filter. Filterbyte verkar kosta. Mycket.
Användarvisningsbild
av drbrain
Jag haft precis haft min inne för samma fel.
Främre tryckgivare som var kass, ~1250kr + arbete för att byta den. Eventuellt kan det behövas en manuell, via VIDA, regenerering av partikelfiltret om det är så fullt att bilen inte kan bränna bort det själv.

Det finns en liten sak att se upp med bara.. tryckgivaren är skruvad i partikelfiltret och det finns en lite risk att gängorna åker när givaren ska bytas med följd att kanske hela filtret behöver bytas. Det sa dom till mig när jag hade min inne, som tur var klarade jag mig.

Men kopplar dom bara in datorn ska dom väl se vad som är fel direkt.
av Baudolina
Dr Brain, vilken tur att det gick brca för dig! Får hålla tummarna med samma tur för min bil då. Känns så lustigt att lämna in en bil som glider fram så bra, men man vill ju inte bli ståendes...
av agh39
Hej Baudolina.
Välkommen till forumet.

Jag ser att du är ny här och verkar ha missat vad som står i länken som du klickade på:
Volvo S80N (07-), V70 II (08-), XC70 II (08-)
Volvo S80N, V70 II, samt XC70 II relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Det är rätt bra att du anger vilken bil, årsmodell samt motor du har i din signatur för att undvika missförstånd och onödiga frågor. Antalet mil den gått är också bra att ange.
Om du tex har en viss typ av dieselmotor så kostar det 13-18k att serva den motorn pga av just partikelfiltret....
av Baudolina
Agh39;
Tack för din kommentar och tips. Det var så många volvotrådar att jag blev förvirrad och la fel:-)
Jag vet inte vilken motor som sitter i. En mindre variant antar jag. Hoppas det inte kostar så många tusen som du misstänker. Då blir man ju helt ruinerad! Och snart har bilen gått 15000, så den stora servicen närmar sig=svindyr :cry:

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]