Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag har en tre år gammal v70 D5 MY2012 som jag har ägt i 8-9 månader. Det är en manuell låda men jag upplever att att transmissionen "slirar" under acceleration på högre växlar, typ 5an och 6an. Jag hör det både på motorljud och ser det på varvräknare som går upp utan att hastigheten går upp på motsvarande sätt. Jag har inte märkt någonting på lägre växlar 1-4. Bilen har bara gått 4400mil typ och det är inte riktigt det man vill uppleva på en hyfsat ny bil. Om man har en slirande koppling, borde man inte märka av det även på lägre växlar också? Någon som har kunskaper i ämnet att dela med sig av? Ska höra av mig till Bilia men har inte vågat/haft tid än :shock:
Om kopplingen börjar bli sliten så märks det tydligast på de högre växlarna. Är motorn original eller är den optimerad? Om den är optimerad kanske vridmomentet ligger över gränsen vad kopplingen klarar, alternativt har kanske förra ägaren rangerat mycket släp och slirat på kopplingen.
Det finns ett typfel på kopplingen, tränger ut fett på lamellerna. Ring och felanmälan nu! Hoppas du har garanti, annars blir det försäkring. Finns ingen goodwill på det har jag förstått det som.
Mwi skrev:Om kopplingen börjar bli sliten så märks det tydligast på de högre växlarna. Är motorn original eller är den optimerad? Om den är optimerad kanske vridmomentet ligger över gränsen vad kopplingen klarar, alternativt har kanske förra ägaren rangerat mycket släp och slirat på kopplingen.
Motorn är orginal så det handlar inte om någon formtoppad motor.
bjornw skrev:Det finns ett typfel på kopplingen, tränger ut fett på lamellerna. Ring och felanmälan nu! Hoppas du har garanti, annars blir det försäkring. Finns ingen goodwill på det har jag förstått det som.
Pratade med verkstan, det lät som ett känt problem precis som du nämnde. Något med svänghjul och att det läcker in fett.. Man kan ju hoppas att Volvo tar det här då för man tycker ju att det är rätt bedrövligt att få ett sådant här fel på en bil som har gått så få mil...
Hur har det gått för dig med problemet?
Någon som vet något mer om typfelet?

Jag har upptäckt samma symptom på den D5a MY12 som jag köpte för två veckor sedan.
Slirandet inträffar inte alla gånger heller - ibland greppar kopplingen precis som den ska. Jag lämnade in bilen till verkstaden för undersökning men de kunde inte få fram något fel vid provkörningen. Serviceteknikern undrade istället om det inte är så att jag åker omkring med foten på kopplingspedalen, vilket jag naturligtvis inte gör.
Fult av Volvo att ta det på försäkring istället för Goodwill. Det är ju så tydligt ett fabrikationsfel. Vore jag försäkringsdirektör skulle jag ta ett snack med Volvo.
Har märkt samma sak på min efter det att jag lät Polestaroptimera den i slutet av maj. Inträffar då och då när man accelererar kraftigt... men då främst på växel nr 3... Dock har jag två små barn och en känslig hustru så det blir inte så ofta man har möjlighet att accelerera kraftigt från stillastående/låg fart... Vid motorvägsfart och accelerationer vid omkörning m.m. har jag aldrig märkt något. Kör en V70II D5 MY11 som nu gått 5600-5700 mil.
Brengen skrev:Hur har det gått för dig med problemet?
Någon som vet något mer om typfelet?

Jag har upptäckt samma symptom på den D5a MY12 som jag köpte för två veckor sedan.
Slirandet inträffar inte alla gånger heller - ibland greppar kopplingen precis som den ska. Jag lämnade in bilen till verkstaden för undersökning men de kunde inte få fram något fel vid provkörningen. Serviceteknikern undrade istället om det inte är så att jag åker omkring med foten på kopplingspedalen, vilket jag naturligtvis inte gör.
En uppdatering från mig. Sommaren gled jag igenom med en väldigt lätt gaspedalfot utan några kraftfulla omkörningar direkt. Men så idag så har bilen varit inne på verkstan. Slirandet har bara blivit värre och värre och på slutet så behövdes inte så mycket för att få till det. Resultatet då, jo, det verkar vara så att svänghjulet läcker fett ut på lamellerna och ger detta slirande. (Jag är elektronikkille så det var iaf så jag uppfattade hans förklaring) Jag hade en dialog med verkstadskillen på Bilia där jag hävdade att detta inte känns som ett slitage/handhavandefel utan som ett tillverknings/designfel, det höll han med om. Han kollade med Volvo och tydligen så går de med på att betala 60% av kostnaden för åtgärden (är inte det ett erkännande av fel?) men resten fick jag stå för. Så i slutändan så blev det ett försäkringsärende eftersom det blev billigast för mig, 2000kr fattigare. Jag trodde det skulle bli dyrare så för mig så känns det iaf ok men felet som sådant känns rätt illa från Volvos sida. Det är ju inte förtroendegivande att tillverka så dåliga saker och sedan inte ta ansvar för det utan peta över det till försäkringsbolagen. Man är ju lite sugen att lufta frågan i Vi Bilägare eller nåt sånt...

Sälj som skrotbil och köp en annan. F&ou[…]

Lackade plastdetaljer

Om det är 1k bättringsfärg brukar d[…]

Motorproblem

Nu koderna avlästa med följande resultat[…]

Men tyvärr har jag av någon konstig a[…]