Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av reo91
Har fått missljud från bakluckan(tycker det låter från höger gångjärn) när den stängs.
Låter lite som att det knakar lite. Det är en el-baklucka, spelar ingen roll om man kör manuellt eller med el-motorn.

Någon som har samma problem eller har haft?

Detta gäller en V70 II 2011 2,5FT R-design
av SupaBeast
Är det knarrande när du åker du menar? I sådana fall provar du smörja gummikuddarna på och runt luckan med vaselin. Även låsbygeln och plaststoppen vid låsbygeln skall smörjas med vaselin, men för mig fungerade 5-56. Försvinner inte knarrandet kontrollerar du insynsskydd och lastnät. (Ta bort och se om knarrandet försvinner.)

Kan även vara så som jag hade. På min var det även plastfästerna i tygkläseln på bakluckan som släppt eller gått sönder. Kan tänkas hända vid bromsljusbyte i bakluckans glasdel.

Eller när du öppnar och stänger? I sådana fall prova att spraya typ 5-56 eller liknande vid gånggärnen.
Användarvisningsbild
av Anders E
Insynsskyddet kan knaka ganska bra oxå när det är infällt.
Användarvisningsbild
av reo91
SupaBeast skrev:Är det knarrande när du åker du menar? I sådana fall provar du smörja gummikuddarna på och runt luckan med vaselin. Även låsbygeln och plaststoppen vid låsbygeln skall smörjas med vaselin, men för mig fungerade 5-56. Försvinner inte knarrandet kontrollerar du insynsskydd och lastnät. (Ta bort och se om knarrandet försvinner.)

Kan även vara så som jag hade. På min var det även plastfästerna i tygkläseln på bakluckan som släppt eller gått sönder. Kan tänkas hända vid bromsljusbyte i bakluckans glasdel.

Eller när du öppnar och stänger? I sådana fall prova att spraya typ 5-56 eller liknande vid gånggärnen.
Det med att det knakar när man kör vet jag redan men detta är när man stänger luckan manuellt eller elektriskt.
Ska testa med silikonsprej på gångjärnen annars får dem kolla det på servicen på måndag.
Användarvisningsbild
av apersson850
Min lucka låter gnirk-gnirk-gnirk när man stänger den, men det är inget jag har brytt mig om att jaga. Har låtit likadant länge.
av Maclund
Jag har och har haft problem med knakande motorer till bakluckan. De knakar alltså när man stänger och öppnar bakluckan. Inte när man kör bilen. Började med den vänstra och Tillslut släppte den och gick sönder och då fungerade inte bakluckan alls. Fick knappt igen den manuellt.
Bytte den på bilia, gick på ca 10000 totalt 🤬.
Nu har det börjar knaka i den högra och har frågar min servicetekniker vad man kan göra för att förebygga.. men det går inte enligt honom. Bara att vänta tills den oxå går sönder… låter inte detta lite skumt att det ska behöva vara så… låter som fabrikationsfel.
V60CC 2020 8900mil.

Om det var min bil hade jag bytt batteri. Det bruk[…]

@Micce1980, stämmer väl troligtvis. Vi &[…]

Hård Bromspedal

Hej allesammans, Jag har ett skumt problem med min[…]

Hubbes2010, härlig och tacksam färg at[…]