Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Murdoc12
Hej

Köpte bilen i feb och den har rullar fint och tyst trots dubbdäck.
Sen jag bytte till sommardäcken så upplever jag ett vägbrus som kommer runt hela bilen, väldigt störande.
Det är original 16" fälgar med Michelin Energy saver. Däcken är något slitna och det är ca 2mm kvar till markeringen.

När bilen var på service för ett par veckor sedan bad jag mekanikern titta på detta, han testkörde bilen och bekräftade att den lät mer än vad den ska göra. Det var inte lagren utan troligast däcken som är slitna och hårda.
Har provat att sänka trycket fr 2.6 till 2.2 utan någon större skillnad.

Någon som har haft liknande symptom?

Däcken har ingen rotation, bara in/utsida. Det fanns ingen markering på hur hjulen satt innan, kan buller uppstå om jag har satt t.ex höger hjul på vänster sida?

Alltså, att däcket har slitits in på en sida, och när jag bytte plats på dessa så ändrades rotationsriktningen och dom låter mera?
av perhall
Slitna däck låter alltid mer än nya. Bilen är ju tyst för övrigt, precis som bilarna jag brukar köra (V70, 5-serie, A6) men ändå stör jag mig ofta på högt vägljud. Tror du kan bli besviken om du byter däck, kanske det inte blir så mycket tystare. Och det är ju ändå en extrakostnad att byta däck när det är hälften av mönstret kvar (vilket det ungefär är om det är 2 mm till varnaren).

Kvalitetsdäck utan rotationsmarkering borde inte bullra mer för att de har körts åt andra hållet. Vinterdäck mer, tror jag, för de ruggas ju upp i mönstret.
av Murdoc12
Nja. Den ser fin ut. Känner jag med fingret så Är det inte helt jämt. Det känns som att det vore ngt tandad vid spåren som går horisontellt.
av Dpblad
Hårda ekonomi-/miljödäck är en dålig början om du vill ha tysta däck. Och nu är de slitna dessutom.

En enkel sökning ger här ett par Goodyear och Dunlop med lägst dB. Verkar såklart dåliga på vått och eko, vilket låter rimligt eftersom det handlar om att kompromisser. Skulle inte förvåna mig om slitage/livslängd inte heller är något att hurra för. http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop. ... ologation=
Michelins Primacy-serie är ju annars ett klassiskt premium-däck när det gäller komfort och tysthet (även där kan övriga egenskaper straffas ibland, oftast våtgrepp just i detta fall).

Läs-/länktips på temat:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=104876
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... +d%C3%A4ck
av Lövet
Byt däck, lovar att problemet ligger där.
2mm är i min värld helt utslitet. Nya har de ju 7-8mm.
av Dpblad
andreas_lofgren skrev:Byt däck, lovar att problemet ligger där.
2mm är i min värld helt utslitet. Nya har de ju 7-8mm.
Nu var det ju förvisso 2mm till slitagevarnare, dvs ca 2+1,6= ca 3-4 mm kvar.

Oavsett. Jag tror inte du blir besviken om du byter däck. Framförallt inte om du väljer tysta däck.
av Lövet
4mm borde ju funka. Om möjligheten finns vore det bästa att testa en annan uppsättning.
av Murdoc12
Provade att skifta däcken i sidled, vänster'höger. Ingen skillnad.
3 av däcken är det ca 2mm till markeringen, ett däck är det ca 4mm.

Däcken är från 2012 enl markeringen.

Det är nog inget fel på däcken mer än att dom väsnas såpass, mjuka o fina.

Får väl gå o provköra en annan V70 för att se hur den låter som referens.

Avseende köp av däck, så blir jag inte klok. Vissa påstår att Energy saver är rätt så tysta, andra tvärtom.

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]