Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har blivit av med grillen 2ggr på 3 månader, så jäkla tröttsamt. Men känslan av att parkera bilen någonstans och hela tiden tänka på om någon plockat grejerna eller inte. Man tappar lusten till självaste bilen. Hade verkligen tänkt behålla min Volvo minst 5 år framöver men tänker detta kommer att bli dyrt i längden med inköp av nya grillar/självrisker osv. Vilken jävla miss av Volvo. Sånt här avskräcker mig att köpa en Volvo nästa gång det är dags för ett bilbyte. Jag ger det en chans till och om jag skulle bli av med grejer byts bilen in fortast möjlig och aldrig mer Volvo utan en bil du inte kan ta av grejer med bara handkraft. Läser min text och jag är jäkligt förbannad som ni ser.

MEN vad har Volvo gjort för detta problemet? Känner dem till i vilken utstäckning detta sker. Hoppas dem tar det på stort allvar för dem har redan en kund som inte kommer att köpa Volvo om dem inte åtgärdar detta. Hur är nya V70? samma sak där?

Tänkte bara köpa en snygg familjebil för att transportera familjen med och nu har man dessa problem som egentligen inte ska finnas.

Ville bara skriva av mig lite. ;-//
Jäkla surt är det. En kollega råkade ut för samma sak på sin XC60. Fick lackera om huv och kofångaren.. Det blir riktigt mycket pengar om det ska fortsätta stjälas. Men det finns ju en andrahandsmarknad för grejjorna. Och dom som köper dom skiter i var det kommer ifrån.

Har Volvo och du en facebooksida kan du ju lägga upp inlägg där för att få svar direkt från Volvo. Vw har blivit terroriserade ang. sin rost där och man når ut till fler än oss som läser forum. Kanske någon får upp ögon för det??
Men de flesta saker går att stjäla oavsett bil eller saker i allmänhet?
Jag ser detta inte som Volvos fel, de måste konstruera
detaljer som går snabbt och enkelt att montera på fabrik.
Och då blir vissa detaljer tyvärr även enkla att demontera.

Polisanmäl dock alltid!
Det jag mest blir förbannad på är alla som helt ogenerat säljer sina stulna grillar på tex Tradera. Det finns ju två stycken där som enbart lägger upp R-designpaket och centrumkåpor, bägge mycket lätta att sno. Och man ser ju att även folk härifrån köper av dom så dom lär ju fortsätta.
Hade jag varit Volvo hade jag bitit i det sura äpplet och hjälpt mina kunder att få en ny grill gratis, iallafall en 1 gång gratis. Problemet är att det stjäls även vanliga grillar och inte bara R-paket, dem har skapat en ny marknad helt enkelt där folk köper tillbaka sina grejer. Visst stjäls det saker från bilar men du tar inte av grillen på 10 sekunder på en VW, Audi, MB, Mazda, Toyota, Kia. Här tog dem min grill när jag vart på fikan på jobbet max 10 minuter vart jag borta. Jävla piss kommer att byta bil. känns inget bra köp detta jag har haft bilen i 4 månader redan och ångrar mig. Bilen i övrigt är jättebra.

Men jag har hittat lite sinnesro när jag är på fikan/lunchen/toaletten. Jag kör utan grill/backspegelkåpor/dimljuskåpor. så ser ni en Electriksilvermetallic V70 utan halva fronten runt Malmö/Lund så ljusblinka ;)
least skrev:Men de flesta saker går att stjäla oavsett bil eller saker i allmänhet?
Jag ser detta inte som Volvos fel, de måste konstruera
detaljer som går snabbt och enkelt att montera på fabrik.
Och då blir vissa detaljer tyvärr även enkla att demontera.

Polisanmäl dock alltid!

Jo det är en konstruktionsmiss när dom inte tänk på det och att dom inte gör något åt det!! Vw skruvar fast sin front och där fattas inga grillar. 6 st torxskruv (eller var det 8 ) som sitter väldigt bra till för att byta grill, två tillgängligt utifrån och 4 st under huven. Tar inte så lång tid och man behöver inte vara särskilt försiktig när man lossar eftersom man inte behöver vara rädd att något ska gå sönder.
Senast redigerad av 1 mattish, redigerad totalt 0 gånger.
Någon borde göra något. :)

Anser att detta har nu gått så pass långt att Volvo borde åtgärdat detta för länge sedan.

Ett "kit" som innehåller diverse delar som försvårar för tjuven kanske vore på sin plats? Detta kan antingen mot reg.nr ges ut gratis, alltså ett "kit" per bil eller säljas till självkostnadspris. Eller varför inte fråga kund om de vill ha detta "kit" monterat vid service.

Själv sneglar jag på V70II just nu men kommer jag inte köpa R-design förrän jag eller Volvo har kommit på ett bra sätt att få bukt med tjuvarna på. Det roliga är att när jag idag ser en R-design tänker jag alltid på de trådar om medlemmar som blivit bestulna på sina delar här :) Eller vid närmare eftertanke, det är inte roligt alls. :wink:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Jag jobbar inte med bilar utan andra maskiner. M[…]

Erik, hade du också lite klonkande slammer[…]

Keyless/Nyckeldosa

Var på mekonomen o köpte Varta idag , f[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddnin[…]