Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har gått i bilbytartankar en längre tid och har på sista tiden mer allvarligt börjat tänka på att göra slag i saken men vet banne mig inte vad jag vill ha.

Jag började med att kika på V50 och då D2, efter att ha upptäckt att manuell inte fungerade för mig i just V50 så riktades blickarna mot V70.
Var V70 2,4D MY10 som var intressant men de flesta har ganska mycket mil på mätaren. Sen har ju suget efter AWD varit ganska högt och då i synnerhet XC60 då, XC60 och XC70 slogs dock ur hågen ganska snabbt med tanke på begpriserna.
V70 AWD däremot finns till vettiga pengar dock så är det mestadels MY11, var väl en kampanj 2011 vilket gör att det börjar finnas en hel del beggat av den årsmodellen. Letade i några veckor/månader efter ett lämpligt objekt men sen så började man fundera mer och mer på det här med skurna ac-pumpar/remspännare och löjligt dyra reparationer på uppåt 75k som resultat av en idiotisk konstruktion. Så nu har jag mer eller mindre avpolleterat 2,4-liters dieselfemman vilket även innebär att AWD inte är aktuellt.

Till saken hör att jag kör 3500-4000 mil om året och jag har kvar mina bilar ganska länge så det hinner bli en hel del mil, t ex så hade nuvarande rullat 1645 mil vid köp och den har idag gått 27300 mil. Förra bilen hade gått 1700 när den köptes och 24500 mil när den byttes bort osv...
Med tanke på detta så backade jag vad gäller D5 och då per automatik även AWD då en T6 blir alldeles för dyr att pendla med.

Så igår var jag ut och provkörde en V70 D3 MY13 med 136 hk under huven, gick fövånansvärt bra och en högst ovetenskaplig test över 2-3 mil med stadskörning och landsvägskörning gav en förbrukning på 0,55 med farthållaren på 105 och lite gasande för testandes skull. Hur som helst så var det en trevlig bil, jämför jag med min V70N så måste jag erkänna att MY13 har sämre stolar och lite förvånansvärt så känns växellådan i min bil mer distinkt i växlingarna än den nya 6-växlade trots att mi har över 27k mil på mätaren. Ganska trött i motorvägsfart och allra helst vid omkörning men till just MY13 med manuell låda finns det uppdatering från Polestar så man får 163hk / 400Nm istället för 136hk / 350Nm vilket borde råda bot på det.

Så nu finns alternativen D3 MY12-MY13 (MY12 har 163hk istället för MY13's 136hk) och då är det manuell låda som gäller för MY13 pga Polestar eller D4 MY13 (MY14 blir lite för dyr) och det är minst Momentum plus hgv samt teknikpaket som är intressant men detta förutsätter förstås att 2,0-liters dieselfemman inte har samma konstruktion som D5:an, har den det så är det ju same shit different name typ.
Börjar även snegla mot bensinhållet och då T4 och T5, T4F är ointressant med tanke på serviceintervallen. Gaaah är väl känslan nu och ha kvar gammeln tills den faller isär börjar bli ett alternativ. :lol:
Funderar säkert för mycket och skulle nog helst vilja åka AWD men med den motorn verkar ju risken att stå där med en bil som gått 15-20k mil och man får betala allt ur egen ficka vid ett eventuellt ras vara större än normalt.

Lite reflektioner från ett par utomstående ögon hade varit uppskattat. :)
Angående stolar, växellåda, motorkraft och förbrukning.

Har en V70 D4 5 cylindrar 2 liter 163 hästar som precis slog över 1000 mil. Har även en 740 med 5-växlad låda som snart gått 55000 mil.
Man sitter bättre och det är bättre känsla i lådan i 740in än i V70in. Första 500 milen var jag väldigt besvärad av sittkomforten. Sen var det hyfsat i 500 mil. Men så sent som igår tyckte jag det var obekvämt efter redan efter en halvtimme-timmes färd. Har en teori om att sömmen i halvskinnsstolarna i främre hörnen av sittdynan trycker på undersidan av låren. Sen har man läst här på forumet om kortare sittdynor på V70II vilket verkar stämma om man med ögonmått jämför med 740in.

Jag har hittills aldrig haft gasen i botten på V70in. Hade en Passat innan med 130 hästar och tyckte det dög bra.

Förbrukningen hittills har varit ca 0,58 vid pump med parkeringsvärmare (ca 20 mil per sån värmning) och 0,52 utan parkeringsvärmare men med autovärme på. Kör mycket i 70-80 på landsväg vilket naturligtvis är gynnsamt för förbrukningen, men även ganska många timmar per tank i mindre stad. Färddatorn brukar stå på 0,47.
:)
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. :)
Ja då är lådorna inte lika distinkta längre helt enkelt, synd det.
Låter ju inge vidare det där med stolarna, man tillbringar ett par timmar om dagen i bilen och då vill man ha bra stolar vilket varit fallet i de Volvos jag haft (745, 945, V40 och nu V70N).

Helt ok förbrukning, vet vad som händer med förbrukningen om man höjer tempot och t ex marschar 120-130 på motorväg?
t4 och t5 är service intervallen precis samma som på diesel 5cyl så vad menar du med att det ej blir dom pga serviceintervallen? 3000mil/1år
d3och d4 är samma konstruktion som d5 men jag förstår inte riktigt vad som du menar med att d5 rasar? pratar vi 12or och nyare så är där inga problem
ha i åtanke att dom som skriver här skriver oftast pga problem det rullar 10000 tusentals sådana här motorer på svenska vägarna och vi pratar några enstaka med ras
på polisens xc70 och dom kör ju som bekant som idioter så är där bytt toppackningar pga dålig konstruktion men dessa är dom första 205hk modellerna och detta är tillrättat på nyare bilar som du verkar kolla på alltså 2012 och nyare inga problem! detta gäller även första d3 2011 där har det också bytts en del packningar
Spoiler »
Är väl inte samma serviceintervall på T4F, att T4 och T5 har 3000-milaintervaller är jag väl medveten om. Var väl typ MY05 som det ändrades till 3000 mil för både bensinarna och dieslarna men FFV har väl alltid haft 1500 mil?

När det gäller AWD så är det MY11 jag kikat på. Dels så finns det inte så många MY12 och de som finns är lite för dyra, i skrivande stund finns det 4 stycken på Blocket där den billigaste betingar ett pris på 262500:- men det är privat. Jag vill köpa på firma och då är billigaste 295k.
Det jag tänker på är när ac-pumpen ger upp så kan delar av aggregatremmen leta sig in till kamremmen genom hålet i kåpan, en del har väl till och med fått råd av verkstaden att byta pumpen i förväg för att undvika större problem. Så det är alltså exakt samma konstruktion på 2,0an, fick för mig att jag läst nånstans att ac-pumpen hade en egen rem på D3/D4 men då har jag säkert läst fel eller så var det fel info. Tack för info. :)
okej jag som fatta fel när jag läste yes bara t4f som har 1500mil och d2 2000mil dom andra 3000mils
alla 5cyl diesel i nya karossen har separat rem till acn!
f.r.o.m 10 så är ac remmen smalare för att den skall gå av lättare och inte trassla in sej i kamremen
ac pumparna är där inte så mycket problem med heller på 11or och nyare men som jag skrev så har det bytts en del topp packningar på d3 d5 2011 så m.a.o 2012 och nyare om vi pratar 5cyl dieslar
Bosa skrev: Helt ok förbrukning, vet vad som händer med förbrukningen om man höjer tempot och t ex marschar 120-130 på motorväg?
Jag kör en MY13 V70 D3 och ligger och pendlar på motorväg till 80-90% av mina mil. Det är en väldig skillnad på att snällt hålla 110km/h och att dra på i 130km/h. Som bästa förbrukning på en tank har jag varit nere på 5,6l/100km. Då håller jag skyltad hastighet och ligger även under på 120-sträckorna.
Om man har bråttom så drar det snabbt iväg 0,2l/mil. Dom där 20km/h upp från 110 gör sjukt mkt.. luftmotståndet på en V70.... :)

Men man kan nog klara sig på typ 0,65-0,7l/mil om man har lite tung gasfot, bara man kör lite smart. :)
Nog smart givet situationen att gå på en D3-D4 och inte en D5 AWD el T6. Det är inte bara bränslet som skiljer utan mycket annat också: försäkring, värdeminskning, skatt... aut+AWD drar nog 2 dl extra/mil.
Om du tycker 136 hk är lite seg så tycker jag du ska köpa 163 hk direkt. Det skiljer nog mindre på en beggad än vad Polestar kostar och det är ju aldrig fel att ha en original 163 hk istället för en 136 hk + Polestar = 163 hk.
Imponerande av vem det nu var som aldrig haft gasen i botten:) Det har jag åtminstone några gånger varje dag..
PH

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]